Een cruciaal aspect van het opzetten van een succesvolle start-up: het bepalen van jouw ideale klant. Ik ga je uitleggen waarom het hebben van een specifieke doelgroep essentieel is voor het aantrekken van klanten en het opbouwen van jouw merk. Ik deel mijn inzichten en ervaringen uit mijn eigen masterclass en benadruk het belang van focus in marketing.
🔊 Aflevering #96 van de Dream Brand podcast is er, en deze is heel erg interessant voor starters in het bedrijfsleven!
🎧 In deze aflevering praat ik over het belang van het hebben van een specifieke doelgroep en ideale klant. Hoe specifieker je bent, hoe makkelijker het wordt om de juiste mensen aan te spreken en klanten aan te trekken.
🎯🔑 Belangrijkste inzichten:
1️⃣ Het bepalen van je ideale klant is essentieel bij het maken van je website. Een helder beeld van je doelgroep helpt je om hen effectief aan te spreken.
2️⃣ Het is een veelvoorkomende fout onder starters om zo breed mogelijk te willen blijven om meer klanten te bereiken. Maar juist door specifiek te zijn, word je een specialist en trek je de juiste klanten aan.
3️⃣ Het is moeilijk om iedereen aan te spreken in je marketing. Focus op je specifieke doelgroep en laat andere interesses en expertise voor latere groeifases.
Benieuwd naar meer? Luister naar de volledige aflevering. 🎧
Ik hoop dat alles goed met je gaat. Bij mij gaat het prima, ik ben momenteel druk bezig met het uitwerken van tal van nieuwe ideeën. Er zijn veel plannen die ik aan het smeden ben en een daarvan is mijn masterclass, waar ik al geruime tijd aan werk. Met de zomervakantie in het verschiet, ben ik van plan wat meer vrijheid te creëren, en ik heb een uitgebreid plan opgesteld om dat te realiseren. Misschien neem ik binnenkort een podcast op waarin ik dat plan met jullie deel, dat zou wel eens interessant kunnen zijn. Maar in dit blog wil ik het hebben over iets dat een cruciale rol speelt in mijn masterclass.
Een van de belangrijkste onderdelen van mijn masterclass is het bepalen van je ideale klant.
Dit geldt o.a. voor je website, want als je niet weet wie je ideale klant is voordat je je website bouwt, zul je waarschijnlijk niemand aanspreken. Hoe helderder jij je ideale klant voor ogen hebt, hoe gemakkelijker het wordt om hem of haar aan te spreken.
Wat grappig is, is dat veel starters, inclusief mezelf toen ik begon, denken dat ze zo breed mogelijk moeten zijn om zoveel mogelijk klanten aan te trekken. Dit lijkt logisch omdat je denkt dat een breder publiek gelijkstaat aan meer kansen. Maar het tegenovergestelde is waar. Het is juist beter om je te specialiseren en een specifieke ideale klant te hebben. Als je de ene keer A aanspreekt en de andere keer B, zal C zich niet aangesproken voelen en afhaken. Ze zeggen weleens dat als je iedereen probeert aan te spreken, je eigenlijk niemand aanspreekt. Het is essentieel om je te realiseren dat specialisatie je tot een specialist en expert maakt.
Laten we een voorbeeld nemen. Stel, je zoekt een personal trainer omdat je net bent bevallen en weer in vorm wilt komen. Als je een trainer vindt die praat over marathons lopen, HITT training, e-Gym, maar ook afvallen, etc, en je vindt een personal trainer die zich speciefiek richt op jonge moeders. Voor wie zou ik dan kiezen? Je maakt jezelf direct de expert.
Het is moeilijk om iedereen aan te spreken in je marketing, vooral als je net begint.
Het is slimmer om je doelgroep zo specifiek mogelijk te definiëren, zodat je je op hen kunt richten en hun behoeften kunt vervullen.
Het kiezen van een ideale klant gaat niet alleen over demografische gegevens, maar ook over psychografische aspecten zoals interesses, waarden en behoeften. Als je je klant goed begrijpt, kun je veel gerichter werken aan het aantrekken van de juiste mensen naar je bedrijf.
Het betekent niet dat je nooit anderen kunt helpen. Maar in het begin is het slim om specifiek te zijn. Begin met een ideale klant in gedachten, en als je meer ervaring opdoet, kun je altijd nog aanpassingen maken. Het belangrijkste is om te beginnen en te leren van daaruit.
Hoe is dat bij jou?
Heb jij een specifieke ideale klant? Als je vragen hebt of je afvraagt of je ideale klant specifiek genoeg is, stuur me gerust een DM. Ik beantwoord altijd graag je vragen.
Verder lezen? Check de best gelezen berichten
Wat is een goede menustructuur voor je website?
Wist je dat bijna 40% van de website bezoekers afhaakt als het menu op je website onduidelijk is? Het is super belangrijk om een goede navigatiestructuur op je website te hebben. Een menu dat direct in beeld is en dat de bezoeker meteen begrijpt. Als jouw bezoekers er...
Hoe maak je een goede salespage? + GRATIS: Salespage format
Wat is een goede tekstopbouw voor je salespage of website? Ik merk dat veel van mijn klanten het lastig vinden om hun website goed op te bouwen qua tekst. De ene klant wil veel teveel vertellen, sommigen gebruiken veel te veel bullets en anderen veel te uitgebreide...
Hoe krijg je steengoede reviews
Ik zie het zo vaak op websites. “Ze is zo lekker spontaan” of "hij wist precies wat ik wilde" is nietszeggend. Heel lief dat het wordt gezegd, maar geen reden voor een bezoeker van jouw website om jouw product of dienst te kopen. Hoe krijg je dan wel testimonials waar...