In deze aflevering gaan we het hebben over wat ik geleerd heb van mijn callcenterbaantje over verkopen. Hoewel dit misschien niet direct gerelateerd lijkt te zijn aan branding, webdesign of marketing, geloof ik dat er veel waardevolle lessen te halen zijn uit mijn ervaringen in de sales. Een geweldige website en sterke online aanwezigheid zijn belangrijk, maar als je niet goed bent in verkopen, kom je niet ver. Dus luister zeker mee, want ik weet zeker dat je hier iets van kunt leren.
Ik deel mijn ervaringen als callcenter medewerker en de belangrijkste lessen die ik daaruit heb getrokken. Dus blijf luisteren om te ontdekken hoe je deze lessen kunt toepassen in jouw teksten en content, en hoe je hiermee sneller klanten kunt werven. Veel luisterplezier!
Luister naar de volledige aflevering. Lees je liever? Scroll naar beneden.
Hoe gaat het met je? Hier zijn we druk bezig met de laatste loodjes van het jaar en kijken we vol enthousiasme uit naar het nieuwe jaar. Maar ondertussen blijf ik natuurlijk ook graag waardevolle content creëren voor jullie, mijn podcastluisteraars en mijn sociale media.
En er is een onderwerp dat al een tijdje in mijn hoofd zit: wat ik heb geleerd van mijn callcenterbaantje over verkopen. Het is misschien niet direct gerelateerd aan branding of webdesign, en misschien ook niet echt aan marketing, maar het heeft alles te maken met sales. Want zelfs als je een geweldige website hebt en een sterke online aanwezigheid, kom je nergens als je niet goed bent in verkopen. Dus ik weet zeker dat je hier veel van kunt leren en dat het je helpt om sneller klanten te krijgen.
Tijdens mijn callcenterbaantje, waar ik écht het stomste bijbaantje ooit had, heb ik veel waardevolle lessen geleerd over sales
Ik belde namelijk business-to-business en soms particulieren. Ik vond bellen naar bedrijven nog enigszins minder vervelend dan naar particulieren, omdat ik me realiseerde dat het storend kan zijn als iemand je opbelt om te vragen om een donatie voor het goede doel. Zelf doneer ik regelmatig en ik vind het dan irritant als ik daar telefonisch over benaderd word. Het zal wel iets opleveren, want anders werd er niet gebeld.
Maar goed, ik belde voornamelijk naar bedrijven. In het begin kreeg ik eenvoudige klusjes, zoals het controleren van contactgegevens. Later moest ik bellen voor een systeem waarmee muziek in kroegen kon worden afgespeeld. Ik gebruikte een script waarbij ik geen vrijheid had om echt een persoonlijk gesprek te voeren. Ik vond het vreselijk, maar blijkbaar was ik er redelijk goed in. Langzaam kreeg ik steeds betere opdrachten en meer vrijheid.
Op een gegeven moment mocht ik bellen voor Orange, toen nog een aparte telefoonmaatschappij. Het enige wat vast stond was de eerste vraag: “Wat vindt u belangrijk op het gebied van mobiele telefonie?” Daarna kon ik inspelen op wat de persoon aan de andere kant van de lijn zei en vervolgvragen stellen. Ik was verbaasd hoe goed het ging. Mensen vonden het zelfs een leuk gesprek en hadden niet het gevoel dat ze met een callcentermedewerker spraken.
Wat ik hiervan leerde, zijn drie belangrijke lessen.
Ten eerste is het cruciaal om je volledig te verdiepen in de behoeften van je ideale klant. Ik blijf hierop hameren, maar hoe beter jij weet tegen wie je praat, hoe makkelijker je ze aanspreekt. Dit deed Orange heel goed. Ze wisten precies wat hun ideale klanten belangrijk vonden op het gebied van mobiele telefonie, zoals veel onderling bellen of internationaal gebruik.
Ten tweede is het essentieel om verbinding te maken met je gesprekspartner. In plaats van een script af te draaien, luisterde ik echt naar de persoon aan de andere kant van de lijn en toonde ik begrip. Ik stelde ook vragen. natuurlijk waren dit vragen waar het aanbod perfect op aansloot. Dit creëerde een veel prettiger en persoonlijker gesprek.
Ik hoor best vaak coaches zeggen dat je een script moet volgen. Er is blijkbaar een soort sales script wat werkt. Nou ik heb ooit ook een keer in zo’n salesgesprek gezet als potentiële klant. Maar het voelde voor mij of er geen ruimte was voor mijn vragen. En daarmee zeg ik niet dat zo’n script niet werkt, maar durf er vanaf te wijken als jouw klant daar om vraagt. Dan maak je echte verbinding.
Ten derde is het belangrijk om een aanbod te doen dat perfect aansluit op de behoeften en wensen van je klant. Orange had dit goed begrepen, want zij hadden interessant deals als gratis bellen voor medewerkers onderling en voor een spotprijs naar het buitenland bellen. Dus ik hoefde eigenlijk alleen maar een afspraak te plannen met een accountant om de contracten in orde te maken.
Wat ik hier leerde is niet alleen relevant voor salesgesprekken, maar kan ook worden toegepast in je teksten en content, zodat mensen zich begrepen voelen en een sterke connectie met jou en je merk ervaren.
Dus, samengevat: verdiep je in je ideale klant, maak verbinding, luister echt naar wat ze te zeggen hebben en bied een oplossing die perfect aansluit op hun behoeften. Hiermee vergroot je de kans op succesvolle verkopen.
Ik hoop dat je iets hebt aan deze inzichten. Als je nog vragen hebt, kun je me altijd een bericht sturen via Instagram. En als je het leuk vindt, deel dan gerust dit blog. Het helpt niet alleen bij de promotie van mijn blog, maar ook anderen kunnen er waardevolle lessen uit halen.
Verder lezen? Check de best gelezen berichten
Wat is een goede menustructuur voor je website?
Wist je dat bijna 40% van de website bezoekers afhaakt als het menu op je website onduidelijk is? Het is super belangrijk om een goede navigatiestructuur op je website te hebben. Een menu dat direct in beeld is en dat de bezoeker meteen begrijpt. Als jouw bezoekers er...
Hoe maak je een goede salespage? + GRATIS: Salespage format
Wat is een goede tekstopbouw voor je salespage of website? Ik merk dat veel van mijn klanten het lastig vinden om hun website goed op te bouwen qua tekst. De ene klant wil veel teveel vertellen, sommigen gebruiken veel te veel bullets en anderen veel te uitgebreide...
Hoe krijg je steengoede reviews
Ik zie het zo vaak op websites. “Ze is zo lekker spontaan” of "hij wist precies wat ik wilde" is nietszeggend. Heel lief dat het wordt gezegd, maar geen reden voor een bezoeker van jouw website om jouw product of dienst te kopen. Hoe krijg je dan wel testimonials waar...