Wat ik vaak hoor, is dat mensen het lastig vinden om de teksten voor een website te maken. Het bepalen van de inhoud kan een struikelblok zijn. Velen geven de voorkeur aan uitbesteden, maar in deze podcast vertel ik waarom ik daar geen voorstander van ben. Vooral als jij het gezicht bent van je bedrijf, het aanspreekpunt van je bedrijf, vind ik het essentieel dat je zelf de teksten schrijft. Natuurlijk kun je hulp inschakelen, maar volledig uitbesteden is niet ideaal. En waarom niet? Omdat mensen zaken doen met mensen. Vooral bij kleine ondernemers, dienstverleners en kenniswerkers. Mensen kiezen voor jou om wie jij bent, ook al zijn er anderen die vergelijkbare dingen doen. Ze kiezen jou.
In de nieuwste aflevering van de Dream Brand podcast deel ik waarom ik van mening ben dat kleine ondernemers zelf hun teksten moeten schrijven. Als jij het gezicht bent van je bedrijf, is het belangrijk dat je je eigen verhaal kunt vertellen en de juiste mensen aantrekt. Uitbesteden is niet ideaal, omdat mensen zaken doen met mensen.
Ik geef je graag 3 belangrijke inzichten die ik deel:
– Als je het gezicht van je bedrijf bent, is het cruciaal dat je zelf je teksten kunt schrijven om je ideale klanten aan te spreken.
– Door je eigen verhaal te vertellen trek je juist de juiste mensen aan die bij jou passen.
– Marketingregels zijn belangrijk, maar de basis begint met het raken van je ideale klant. Het gaat om het gevoel en de passie waarmee je hen kunt helpen.
Wil je meer weten? Luister dan naar de volledige aflevering. Lees je liever? Scroll naar beneden.
Hey daar, welkom terug!
Het is geweldig om je weer te zien. Ik hoop van harte dat het goed met je gaat. Hier gaat alles prima. Ik ben weer helemaal in mijn element met mijn podcast. Het is verbazingwekkend hoeveel inspiratie ik haal uit mijn masterclass. Tijdens die masterclass kom ik namelijk in contact met mijn ideale klanten en ontvang ik geweldige vragen. Soms hoor ik iets en denk ik: “Dit moet ik delen in mijn podcast.”
Wat ik vaak hoor, is dat mensen het lastig vinden om een website te maken. Vooral het schrijven van de teksten en het bepalen van de inhoud kan een struikelblok zijn. Velen geven de voorkeur aan uitbesteden, maar in deze podcast vertel ik waarom ik daar geen voorstander van ben. Vooral als jij het gezicht bent van je bedrijf, het aanspreekpunt van je bedrijf, vind ik het essentieel dat je zelf de teksten schrijft. Natuurlijk kun je hulp inschakelen, maar volledig uitbesteden is niet ideaal. En waarom niet? Omdat mensen zaken doen met mensen. Vooral bij kleine ondernemers, dienstverleners en kenniswerkers. Mensen kiezen voor jou om wie jij bent, ook al zijn er anderen die vergelijkbare dingen doen. Ze kiezen jou.
Wanneer je jouw verhaal vertelt op jouw manier, trek je de juiste mensen aan. Er zijn geweldige oefeningen die je kunnen helpen om jouw ideale klant op de juiste manier aan te spreken. Geloof me, je kunt prachtige zinnen formuleren die recht uit je hart komen en het hart van jouw ideale klant raken. Ik geef al een tijdje masterclasses voor fotografen en ik heb nu ook geplande sessies in andere branches. Deze masterclasses leren je hoe je oprecht jouw ideale klant kunt aanspreken in je eigen woorden en stemgeluid. Want als je dat doet, trek je de mensen aan die bij jou passen.
We hebben vaak moeite met het volgen van marketingregels, waardoor we denken dat we het niet kunnen. We leren bijvoorbeeld dat we moeten praten over resultaten en problemen. En ja, dat heb ik ook gezegd, dat klopt. We moeten de taal van onze klant spreken en ons richten op hun behoeften, niet alleen op onze methoden. Maar de basis begint met de eenvoudigste vraag die je jezelf kunt stellen bij het schrijven van teksten.
Wat raakt jou zo als het gaat om jouw ideale klant?
Deze vraag maakt deel uit van een oefening die ik altijd doe. Wat zie je bij jouw potentiële klant of in de markt dat jou raakt en waar jij bij kunt helpen? Misschien raakt het je omdat je zelf in die situatie hebt gezeten en begrijpt hoe moeilijk het kan zijn, maar je weet ook dat er een oplossing is. Of misschien ben je geen expert, maar zie je hoe jouw potentiële klanten worstelen. In mijn geval is het…
ik zie dat jij een fantastische ondernemer bent. Een fantastisch talent hebt, een passie hebt. En dat is ook de reden waarom jij je business bent gestart. Maar ik zie ook dat jij verkeken had op wat er allemaal komt kijken bij een business starten. Het is niet alleen het uitoefenen van je passie of talent. Het omvat ook boekhouding, sales, online zichtbaarheid, vormgeving, branding, marketing en webdesign. En die laatste drie dingen, daar kan ik je mee helpen. Dat is de korte versie… Dit is mijn verhaal en dit is wat ik zie bij mijn ideale klant.
Ik geloof dat jij ook zo’n verhaal hebt, want er is een reden waarom jij bent begonnen met wat je doet. Als je die reden kunt achterhalen en begrijpt wat je ziet bij je ideale klant, wat je voelt en ervaart, dan vervagen alle marketingregels. Want dat is wat je voelt en wat je wilt delen met anderen. Dit soort verhalen passen perfect op je ‘Over ons’-pagina, bijvoorbeeld. En dan kun je die marketingregels gewoon even vergeten.
Ik herinner me bijvoorbeeld dat ik met mensen heb gewerkt die tijdens deze oefeningen tot bijzondere inzichten kwamen. Zo was er iemand die art retreats organiseert in het buitenland. Zij vond de perfecte zin tijdens een van deze oefeningen: “Zolang jij jouw gevoelens blijft wegstoppen, is het alsof je witte verf over een muur met schimmel heen verft.” Deze metafoor raakte me diep en illustreerde precies waar zij voor stond. Het zijn dit soort krachtige, authentieke zinnen die naar boven komen als je de regels van de traditionele marketing loslaat en je concentreert op het overbrengen van je ware boodschap.
En dat is waarom ik geloof en weet dat jij de enige bent die dit zo kan schrijven.
Dus laat het vooral een aanmoediging zijn om dit gewoon te gaan doen en ermee aan de slag te gaan. En als je met deze toon jouw teksten voor je website schrijft, dan kun je er zeker van zijn dat je mensen aanspreekt. Ze zullen de oprechtheid voelen in wat je zegt. Voor mij is dat in ieder geval de drijfveer achter mijn woorden. Dus ga ook op deze manier voor jezelf aan de slag.
Denk dus niet dat je geen tekstschrijver bent. Grappig genoeg had ik vroeger zelf die overtuiging, dat ik geen tekstschrijver was. Nu vind ik eigenlijk dat ik best goed ben in het schrijven van teksten. Het is interessant hoe ons zelfbeeld kan veranderen. Ik had vroeger altijd het idee dat ik geen tekstschrijver was omdat ik de opleiding voor art direction volgde aan de Junior Academie in Amsterdam. Art direction focust zich op conceptdenken en -ontwikkeling.
Een art director werkt doorgaans samen met een copywriter bij grote reclamebureaus. De art director bepaalt het visuele concept, terwijl de copywriter de teksten schrijft. Dit waren altijd teams van twee. Het was ook de norm op mijn school; art directors zijn geen copywriters. Dus dat idee werd min of meer ingeprent tijdens mijn opleiding. Als art director ben je geen copywriter. Je moest zelfs, als je wilde solliciteren bij grote reclamebureaus, op zoek gaan naar een copywriter en samen solliciteren. Dat was de standaardprocedure. Toen dacht ik echt: “Moet ik nu naar Amsterdam voor een stagevergoeding? Ik wil gewoon samenwonen en dergelijke.” Achteraf gezien is mijn leven heel anders gelopen, dus misschien had ik het toch moeten proberen.
Het grappige was dat ik toen de overtuiging had dat ik geen copywriter was.
Maar ik heb geleerd dat iedereen teksten kan schrijven, vooral als je een persoonlijke verbinding wilt maken. Jij, en jij alleen, moet die verbinding maken met jouw potentiële klant. Dit geldt vooral als jij het gezicht bent van jouw bedrijf en het aanspreekpunt voor je klanten. Dus, laat die marketingregels even los en begin na te denken over waarom je doet wat je doet en hoe je dat kunt overbrengen.
Wat raakt jouw ideale klant?
Wat zie je bij jouw potentiële klant of in de markt dat jou raakt en waar jij bij kunt helpen? Wanneer je deze vragen beantwoordt en je verhaal vertelt op jouw manier, trek je de juiste mensen aan. Het is niet nodig om vast te houden aan de regels van de traditionele marketing als je een diepere connectie wilt maken. Dat is wat je voelt en wat je wilt delen met anderen. Deze verhalen kunnen perfect passen op jouw ‘Over ons’-pagina, bijvoorbeeld. En dan kun je die marketingregels gewoon even vergeten.
Vooral, om even terug te komen op wat ik in het begin zei, Vooral als jij het gezicht van jou, het aanspreekpunt van jouw business bent. Dus. Dat. Nou, ik hoop dat mijn punt weer duidelijk is en dat dit jou motiveert om dit ook daadwerkelijk zo te gaan doen. Ga er gewoon eens voor zitten.
Ga er gewoon eens voor zitten en schrijf op wat je ziet bij jouw ideale klant wat jou zo raakt en wat je hem of haar gunt. En als je dat op papier hebt staan, dan kan je echt moeiteloos klanten aantrekken. Yes? Nou, super tof dat je weer geluisterd hebt. En mocht je deze podcast nou waardevol vinden, laat alsjeblieft even een review achter op Spotify, op iTunes, op Google Podcasts. Maakt niet uit waar, zou ik heel tof vinden. Want dan wordt deze podcast ook weer beter gevonden. Wat ik ook heel tof zou vinden is als je hem wilt delen in je stories, omdat je hem waardevol vindt, want dan kunnen jouw volgers die ook ondernemers zijn, hebben er wellicht ook wat aan. En deel dan ook Vooral wat je waardevol vond, want daar hebben ze natuurlijk heel veel aan. En dan wellicht wordt mijn bereik dan groter.
En niet omdat ik zo graag wil dat mijn bereik groter wordt, maar vooral omdat ik gewoon veel mensen wil bereiken met deze boodschap. Want ik wil gewoon heel veel mensen helpen. Yes? Super bedankt voor het luisteren en tot de volgende podcast! Doei doei!
Verder lezen? Check de best gelezen berichten
Wat is een goede menustructuur voor je website?
Wist je dat bijna 40% van de website bezoekers afhaakt als het menu op je website onduidelijk is? Het is super belangrijk om een goede navigatiestructuur op je website te hebben. Een menu dat direct in beeld is en dat de bezoeker meteen begrijpt. Als jouw bezoekers er...
Hoe maak je een goede salespage? + GRATIS: Salespage format
Wat is een goede tekstopbouw voor je salespage of website? Ik merk dat veel van mijn klanten het lastig vinden om hun website goed op te bouwen qua tekst. De ene klant wil veel teveel vertellen, sommigen gebruiken veel te veel bullets en anderen veel te uitgebreide...
Hoe krijg je steengoede reviews
Ik zie het zo vaak op websites. “Ze is zo lekker spontaan” of "hij wist precies wat ik wilde" is nietszeggend. Heel lief dat het wordt gezegd, maar geen reden voor een bezoeker van jouw website om jouw product of dienst te kopen. Hoe krijg je dan wel testimonials waar...