In dit blog geef ik je een schoolvoorbeeld van hoe marketing werkt. Ik neem je mee in een stukje marketing van mij. Ik lanceerde een nieuw product en werd even herinnert aan wat goede marketing nu eigenlijk is. Een must read als jouw marketing niet lekker loopt, want misschien maak jij je wel schuldig aan deze fout.
In dit blog:
- Geef ik je een voorbeeld van hoe het niet moet
- Geef ik je natuurlijk ook voorbeelden van hoe het wel moet (of hoe je je foutje oplost)
- Leer je waarom je nu moet starten met waarde delen
-
Luister de podcast of lees eronder verder
Op het moment ben ik lekker bezig met projecten aftikken. Ik heb namelijk veel projecten die in de afrondfase zitten. Voor de mensen die mij een beetje kennen, ik ben heel goed in ideeën verzinnen… maar afronden is niet mijn sterkste punt. Dus ik mag nu niets nieuws meer oppakken totdat mijn to do lijst afgewerkt is. Een van de projecten die in de afrondfase zitten, althans de organisatie, marketing en sales ervan, is een workshop waarin ik je leer hoe je een website kunt maken met converterende inhoud. Dus een website die ervoor zorgt dat bezoekers je product of dienst ook daadwerkelijk gaan kopen.
Het leuke aan als je zelf weer actief marketing gaat doen, dan kom je vaak tot mooie inzichten of je wordt (zoals in dit geval) weer even herinnert aan bepaalde zaken. Dit wil ik graag met je delen, omdat ik denk dat jij hier ook veel aan hebt.
Ik heb namelijk een mail gestuurd naar mijn mailinglijst met mijn plannen voor een nieuwe workshop. Uiteraard heel uitgebreid het probleem van mijn klant benoemd en verteld wat je je allemaal kunt bereiken tijdens mijn workshop. precies zoals je geleerd wordt in de marketing.
Ik heb ongeveer 1000 mensen op mijn mailinglijst, waarvan misschien een kwart klant is.
Wat me opviel is dat de meeste mensen die interesse hebben, mensen zijn die al eens iets bij mij gekocht hebben of op een andere manier met mij gewerkt hebben. Dat is natuurlijk super leuk om te zien en daar ben ik ontzettend dankbaar voor. Dat betekent dat bestaande klanten vertrouwen in mij hebben. Ze weten wat ik kan en verwachten dat ik ze nog verder kan helpen. Hoe tof is dat?
Dat is dus precies hoe marketing ook werkt. Mega interessant, vind ik.
Marketing is eigenlijk niets meer dan een stukje vertrouwen geven aan jouw potentiele klant. Ja, natuurlijk benoem je het probleem, het verlangen en het resultaat, maar vertrouwen geven is nog veel belangrijker. Dus in mijn geval, de mensen die nog niet met mij samengewerkt hebben en twijfelen over de workshop, willen waarschijnlijk meer van mij zien. Ik moet ze het vertrouwen geven dat ik ze echt kan helpen.
Heel eerlijk, ik snap ook helemaal dat ze nu nog geen vertrouwen hebben, want ik heb de afgelopen tijd weinig van me laten horen op de mail. Voorheen mailde ik wekelijks met tips en waarde, net als ik in mijn wekelijkse blog doe, maar de laatste tijd was mijn mailinglist ondergeschoven kindje. Dus hoe kunnen ze nou weten of die workshop daadwerkelijk zo waardevol is? Ze hebben geen idee of ik wel wat kan. Ik heb het nog niet bewezen.
E-mailmarketing wordt echt mega onderschat. Je bereikt jouw doelgroep veel makkelijker via mail. 200 mensen op je mailinglijst zijn waardevoller dan 1000 volgers op instagram. Want instagram laat jouw content maar aan 10% van de mensen zien en jouw mailtje komt in de inbox van jouw potentiële klant, en de inbox wordt altijd helemaal nagekeken. Natuurlijk moet je mailtje dan wel geopend worden, maar dat geldt ook voor je post, Misschien schoolt jouw potentiële klant wel door.
Dat even ter zijde. Ik ben dus van plan om weer regelmatiger te gaan mailen.
Maar dat lost mijn ‘foutje’ van nu niet op.
Ik heb hier natuurlijk wel een oplossing voor bedacht. Want hoe kan ik nou het vertrouwen winnen van mensen die mij nog niet kennen…
Ik heb er nog een mailtje achteraan gestuurd en vertelde wat ik hierboven met jou gedeeld heb. Dat ik dus begrijp dat ik meer bewijs moet leveren.
Ik heb ze gevraagd waar ik ze mee kan helpen. Dat ze een vraag aan mij mochten stellen over iets waar ze al een tijdje tegenaanlopen in hun website. Ik help ze vrijblijvend.
Natuurlijk snap ik dat niet iedereen een vraag heeft, dus ik heb ook nog een blog gedeeld waarin ik een deel van de workshop behandel. Zodat ze kunnen zien wat we onder andere gaan doen die dag. Natuurlijk krijgen ze mijn persoonlijke hulp die dag en dat is de meerwaarde.
Ik ben heel benieuwd wat dit mailtje gaat doen. Doet het niets, ook prima. maar het plant in ieder geval weer wat zaadjes bij mijn e-maillezers. Doen ze nu niet mee met de workshop, dan kopen ze misschien op een later moment iets.
Dit is in ieder geval het begin van mijn wekelijkse waardevolle mailings.
En… ga jij ook starten met waarde delen via e-mail? Of wellicht toch liever via social media? Want het maakt niet uit op wat voor kanaal je zit, je moet eerst zaaien voordat je kunt oogsten. Als je vanuit het niets een aanbod doet zal je veel minder verkopen dan wanneer je je eerst waarde deelde en dan een aanbod doet.
ik wens je heel veel succes. Enne… wil je meer weten over de workshop waarin ik je leer hoe je de perfecte inhoud voor je website kunt maken? Stuur me even een mailtje op yvonne@dreambrand.nl
Ps: Ga jij wekelijks mailen en merk je dat mensen zich uitschrijven? Weet dan dat dit helemaal oke is. Zie het niet als een afwijzing, maar als een uitschrijving van iemand die niet jouw ideale klant is. Het is iemand die het probleem waar jij mensen bij helpt niet (meer) heeft of jullie leveren gewoon niet. Dat ze dan uitschrijven is juist goed. Je wil namelijk geen maandelijkse kosten betalen voor mensen die toch nooit iets van je kopen.