Toen je klein was las je moeder of vader je ongetwijfeld weleens verhalen voor. Wij hadden van die dikke sprookjesboeken van Grimm. Heerlijke verhalen vond ik dat. Maar we lazen ook boekjes van Nijntje en van Jip & Janneke. En op school las de juf Pluk van de petteflet. Nog zo’n fantastisch boek. Ik weet in grote lijnen nog waar die verhaaltjes over gingen. En het is echt lang geleden dat die boekjes voorgelezen werden. Oké, Jip & Janneke lees ik nu zelf ook voor aan mijn kinderen. Maar de anderen (nog) niet. Dus dat is best wel bijzonder.
In dit blog:
-
Leer ik je wat Storytelling Marketing is
-
Waarom het zo goed werkt
-
En ik geef je 3 manieren hoe je Storytelling marketing gemakkelijk toepast
Luister de podcast of lees daaronder verder.
Wat is Storytelling marketing?
Misschien kun je je er al een beetje een voorstelling van maken. Maar Storytelling marketing is doormiddel van het vertellen van verhalen meer betrokkenheid bij je merk te creëren. Door een inspirerend verhaal te vertellen maak je verbinding met je potentiële klant.
Door mijn inleiding denk je misschien dat je nu de mooiste verhalen moet verzinnen, maar dat is zeker niet zo. Ik kan het het beste uit leggen met een voorbeeld.
In podcast #45 vertelde ik dat de kracht van branding nog wordt onderschat, dat veel mensen hetzelfde doen en dat je daardoor niet echt opvalt tussen al die merken.
Dit zijn feiten en je begrijpt het ongetwijfeld, maar voelt er nog niet zoveel bij.
Daarna ga ik een heel beeldend voorbeeld over mijn vijver waar allemaal dezelfde goudwinder in zwemmen, maar eentje heeft een kromme staart. Hij is anders en is daardoor onderscheidend van de massa. Hij trekt juist mijn aandacht doordat hij anders is.
Dit blijft veel beter hangen, omdat ik de feiten verwerkt heb in een beeldend voorbeeld. Ik spreek beide hersenhelften aan. Daardoor begrijp je het ook beter. Je ziet letterlijk voor je waarom je je moet onderscheiden in de branding.
Dit is al storytelling.
Ik geef je 3 manieren hoe je storytelling in je marketing toe te passen.
1. Gebruik beeldende anekdotes en metaforen
Dit heb ik hierboven al uitgelegd. Het verhaal over de visjes in de vijver. Super simpel, maar zo’n beeldende metafoor. Hetzelfde geldt voor mijn intro van deze tekst. Jij gaat terug naar je kindertijd en denkt aan welke verhaaltjes jouw voorgelezen werden. En realiseert je dat je ook nog weet welke boekjes je leuk vond. Je ziet daardoor dat verhalen goed blijven hangen en ik maak hiermee dus mijn punt, dat het super belangrijk is om verhalen te vertellen in je marketing.
Je kan de lezer ook meenemen in de situatie waar jij in zat toen je het inzicht kreeg. Wat deed je, wat dacht je, hoe voelde je je? Daarmee spreek je de persoon echt aan en maak je verbinding.
2. Visualiseer de toekomst
Neem mensen mee de toekomst in, door een situatie te visualiseren. Waar verlangt jouw klant naar… Hoe zou het zijn als…? Hoe zou het voelen als…?
Een voorbeeld van een fotograaf:
“Jullie zijn op zoek naar een fotograaf voor jullie bruiloft? Bekijk hieronder de mogelijkheden.
Feitelijk gezien klopt dit. Maar jouw doelgroep voelt hier niet zoveel bij. Dus gaan ze kijken naar je aanbod en prijs en zullen ze daar hun keuze op baseren. Wanneer je ze al direct in je teksten raakt en het gevoel geeft dat je ze begrijpt. dat jij precies weet wat ze zoeken. Zullen ze zich direct al meer aangetrokken voelen tot jou en zullen de prijs en het aanbod ondergeschikt zijn.
Hieronder een voorbeeld:
“Jullie mooiste dag steeds opnieuw beleven?
Dat moment, dat gevoel van die dag, dat wil je nooit meer kwijt. Hoe dan? Wat als ik je vertel dat je met de juiste foto’s dat gevoel steeds opnieuw kunt beleven. Foto’s die je weer helemaal meenemen naar dat moment! Laat dat nou net mijn talent zijn, mijn passie! Het vastleggen van de emoties, de sfeer en de beleving van jullie dag, zodat jullie keer op keer terug kunnen naar jullie favoriete moment.
Dit voel je toch? Dit raakt. Ik zie mezelf al zitten met mijn trouwalbum vol met prachtige foto’s. Neem de mensen dus mee in hun toekomstverhaal.
3. Vertel jouw eigen verhaal
Om echt verbinding te maken met jouw potentiële klant moet je jouw waarom vertellen. Waarom doe je wat je doet? Waarom wil je jouw klanten zo graag helpen? Misschien ben je ervaringsdeskundige en heb jij iets overwonnen, die kennis wil je met andere delen. Deel jouw verhaal… dus niet alleen de feiten. Een goed verhaal bevatten details, emoties, struggles, alles wat maakte dat jij nu doet wat je doet.
Een voorbeeld van iemand die je helpt met afvallen:
“Ik ben zelf ook 20 kilo afgevallen in 1 jaar tijd en wil jou leren hoe jij dit ook kunt bereiken”
Dit spreekt je misschien alleen aan omdat je wilt weten hoe het haar gelukt is om die 20 kilo kwijt te raken. Maar verder voel je nog niet zoveel.
Ik weet hoe je voelt. Ik had namelijk 20 kilo overgewicht. Ieder ochtend stond ik op en bedacht ik me wat ik gisteren had gegeten en hoe ‘slecht’ ik het had gedaan. Ik voelde me dan zo schuldig en stond al met een vreselijk gevoel op… En dan dat moment voor die spiegel… wat doe ik aan, maakt het me niet dik. Vreselijk vond ik dat. Elke hap die ik in mijn mond stop ging gepaard met schuldgevoel, dat begon al bij mijn ontbijt. En toch kon ik niet stoppen met dat ongezonde eten en bleef ik maar aankomen. Maar door echt met mezelf aan de slag te gaan is het me gelukt om die 20 kilo blijvend kwijt te raken en dat niet alleen… ik ben ook van dat schuldgevoel af. Ik kan nu iets lekkers eten zonder dat ik me schuldig voel. Ik kan nu naar mezelf in de spiegel kijken en denken wat staat daar een mooie vrouw!”
Hiermee neem je mensen echt mee in jouw verhaal en daar zullen mensen zich in herkennen. Dit voel je toch?
Tijdens een business coachingstraject heb ik ooit mijn ‘Hero’s Journey’ mogen schrijven. Dat is jouw eigen verhaal. Waarom je bent gaan doen wat je doet. Je gaat echt helemaal terug naar alle cruciale momenten waarop je hebt gekozen voor je vak, waarop je hebt gekozen voor het ondernemerschap. Toen heb ik echt mijn ‘Waarom’ ontdekt.
Ik heb op vrije jonge leeftijd ontdekt dat het leven maar kort is en dat je er NU iets van moet maken. Dat heeft er mede voorgezegd dat ik nu precies weet wie mijn ideale klant is. Ik wil starters en kleine ondernemers helpen om hun droom waar te maken. Te doen waar ze echt blij van woorden. Daar hun business van te maken. Zodat je iedere dag blij en gelukkig bent. Check mijn about pagina als je het hele verhaal wilt lezen.
Ik dacht echt… wat heeft dit nou weer te maken met design. Helemaal niets. Maar wel met waarom ik jou zo graag wil helpen en doordat jij voelt dat mijn waarom puur en oprecht is voel je je verbonden met mij. Heb jij het gevoel dat ik het beste met je voor heb.
Ik kan je echt aanraden om je eigen ‘Hero’s Journey’ te schrijven. Daar haal je zoveel uit en mensen vinden dat leuk om te lezen, dus zet die journey op je about pagina. Mensen vinden dat veel leuker dan feitjes over je opleiding, believe me. Daarnaast kunnen ze erin herkennen en voelen ze zich verbonden. Ik krijg zo vaak van potentiële klanten herkenning terug van mijn verhaal.
Ik zal ook nog een podcast en blog maken over hoe je zelf je ‘Hero’s Journey’ kunt schrijven.
Voor nu hou ik het even bij waarom het zo belangrijk is om Storytelling toe te passen in je marketing. I think i’ve made my case. En je hebt nu ook 3 manieren gekregen hoe je het toe kunt passen in je marketing.
Ik ben heel benieuwd. Pas jij al veel Storytelling toe?
Zo niet, laat dit dan een aanmoediging zijn en start er vanaf vandaag mee, je zult zien dat je veel meer betrokkenheid van (potentiële) klanten zult krijgen.