Zeg eens eerlijk… Heb jij weleens iets gekopieerd van iemand anders? Ik had onlangs zelf te maken met iemand die al mijn teksten en ook een deel van mijn vormgeving gekopieerd had. Ik schrok me kapot. Ik voelde me echt bestolen.  De reden dat ik dit met je deel is niet omdat ik die persoon te kakken wil zetten. Ik heb dit gelukkig met de dame in kwestie op kunnen lossen. Nee, ik deel dit met je omdat ik je hier een mooi inzicht over mee wil geven. Natuurlijk moet je niet kopiëren, omdat het gewoonweg stelen is. Maar er is nog een reden waarom het echt absoluut niet slim is om te kopiëren. Die reden hoor je in mijn nieuwste podcast. En je leert wat je wel kunt doen om geïnspireerd te raken. 

Wanneer ben je aan het kopiëren en wanneer heb je je laten inspireren? Het is soms best een lastige grens. Want uiteindelijk is het heel knap als je echt iets bedenkt wat nog nooit iemand bedacht heeft. 

Luister de podcast. Lees je liever, scroll dan even naar beneden. 

Kopiëren doe je wanneer je letterlijk iemand zijn teksten, ontwerpen of andere zaken overneemt. 

Wat ik vaak zie is dat mensen het lastig vinden om zelf goede teksten te schrijven, dan kijken ze bij anderen uit hun branche en dan nemen ze dat over. Zo zonde… want het heeft helemaal geen zin om iets te kopiëren. Als jij iemand anders zijn of haar woorden gebruikt, dan klinkt het niet als jou. Andere mensen kijken daar dwars doorheen. Het komt niet echt over. 

En de vraag is, hoe onderscheidend ben je?  

Ik zie dit in taal gebeuren maar ook in beeld. 

Er was bijvoorbeeld een tijd dat gouden spetters in waren. Iedereen had gouden spetters in zijn branding. Juist de mensen die iets anders doen vallen op. Nu zijn die aardetinten en afgeronde foto’s weer heel erg in. Ook dat zie ik overal voorbij komen. Maar ik spring er tussenuit met mijn blauw, roze en koraal. 

Naast dat ik opval tussen al dat beige, zijn dat ook kleuren die bij mij passen. Het zijn namelijk al jaren mijn favoriete kleuren. Ik val altijd op deze kleurtjes of het nou is voor mijn interieur (ik heb zelfs een roze muur), kleding of andere spullen. Dit is wat ik mooi vind en daarom vind ik het bij me passen. 

Zo zou jij ook naar branding moeten kijken. De kleuren moeten in de eerste plaats bij jou passen.

Natuurlijk moeten ze ook bij je doelgroep passen, maar als jij meegaat in de massa, dan val je niet eens op bij je doelgroep. 

Zo hebben wij een vijver met een soort goudvissen die allemaal hetzelfde zijn, alleen eentje heeft een kromme staart. Ik kijk steeds naar die ene met die kromme staart. 

Nou heeft hij niet zelf voor die kromme staart gekozen, maar gewoon geluk dat hij anders is en daardoor meer aandacht van mij krijgt. 😉

Dat je niet moet kopiëren betekent niet dat je je niet moet laten inspireren. 

Die quote die je mij vaak hoort zeggen: ‘Je moet niet het vliegtuig verkopen, maar de bestemming’ heb ik ook niet zelf bedacht. 

Die heb ik van mijn voormalig coach. Maar zij heeft hem ook niet zelf bedacht. Wij geven er alleen allebei onze eigen mening over, in onze eigen woorden, met onze eigen associaties, verhalen en visie. 

En ik heb ook mensen die mijn voorbeeld zijn. 

Ik kijk ook naar anderen hoe zij hun business runnen. Welke strategie ze gebruiken, hoe ze hun ideale klant aanspreken, wat hun verdienmodel is, hoe hun funnels in elkaar zitten. 

En dan kijk ik hoe ik dingen die mij aanspreken op mijn eigen manier in mijn business kan integreren. Zodat het bij mij past. 

En dan ben je niet aan het kopiëren, maar ze noemen dat ook wel modelleren. 

Ik hoop dat ik je met deze mail heb geïnspireerd om het op jouw eigen manier te doen, in jouw eigen woorden en in een stijl die bij jou past. 

En mocht je geen idee hebben wat jouw eigen woorden en stijl dan zijn, you know where to find me! 

Wil jij nu doorpakken? 

En ervoor zorgen dat die website jou reflecteert en helemaal in jouw woorden is

Doe dan deze 3-delige videotraining: 

“Hoe maak je zelf een website die klanten oplevert?”

Je krijgt drie video’s met 3 verschillende thema’s. Na deze training weet jij precies wat jouw website nodig heeft, zodat hij voor je gaat werken. Een website die jouw potentiële klant snapt en die ze, door de juiste opbouw, automatisch door de website heen begeleid, waarna ze ook echt klanten willen worden!

Verder lezen? Check de best gelezen berichten

Wat is een goede menustructuur voor je website?

Wat is een goede menustructuur voor je website?

Wist je dat bijna 40% van de website bezoekers afhaakt als het menu op je website onduidelijk is? Het is super belangrijk om een goede navigatiestructuur op je website te hebben. Een menu dat direct in beeld is en dat de bezoeker meteen begrijpt. Als jouw bezoekers er...

Hoe maak je een goede salespage? + GRATIS: Salespage format

Hoe maak je een goede salespage? + GRATIS: Salespage format

Wat is een goede tekstopbouw voor je salespage of website? Ik merk dat veel van mijn klanten het lastig vinden om hun website goed op te bouwen qua tekst. De ene klant wil veel teveel vertellen, sommigen gebruiken veel te veel bullets en anderen veel te uitgebreide...

Hoe krijg je steengoede reviews

Hoe krijg je steengoede reviews

Ik zie het zo vaak op websites. “Ze is zo lekker spontaan” of "hij wist precies wat ik wilde" is nietszeggend. Heel lief dat het wordt gezegd, maar geen reden voor een bezoeker van jouw website om jouw product of dienst te kopen. Hoe krijg je dan wel testimonials waar...