We zijn onze business gestart omdat we ergens een passie voor hebben en meestal omdat we iets heel goed kunnen. Maar die dienst of dat product moet wel verkocht worden… en dat is nou net iets waar de meeste van ons geen passie voor hebben of misschien vind je zelfs dat je het niet kan. I feel you!
Laat mij maar lekker creatief bezig zijn. Aan de andere kant vind ik het wel interessant wat de psychologie achter koopgedrag is… maar dat betekent niet direct dat ik het ook heel leuk vind om actief te verkopen.
Ik probeer daarom altijd naar manieren te zoeken om zo makkelijk mogelijk en zo leuk mogelijk te verkopen. Daar wil ik het in dit blog met je over hebben.
In dit blog:
- Wat het allerbelangrijkst is als je wilt verkopen
- Hoe je het voor jezelf zo makkelijk mogelijk maak
- En ik deel mijn strategie voor de verkoop van mijn workshop
Luister de podcast of lees hieronder verder.
En allereerst wil ik nog even zeggen dat ik met verkopen niet bedoel… aansmeren van een product of dienst. Dat zal waarschijnlijk ook niet echt relaxed voelen. Ik verkoop alleen aan mensen waarvan ik zeker weet dat mijn product ze ook echt gaat helpen.
Wat is nu het allerbelangrijkste als je iets wilt verkopen?
Dat is namelijk iets wat veel mensen vaak niet doen. Wat je waarschijnlijk al wel vaak gehoord hebt. Ga jouw product of dienst vooraf al promoten! Neem mensen mee in je ideeën, vraag ze advies, deel behind the scenes, maak ze alvast warm dat het eraan komt, het maakt niet uit… Alles wat jij wilt delen over jouw nieuwe product of dienst mag je delen. Daar begint het.
Jouw potentiële klant heeft vaak even de tijd nodig om de keuze voor jouw product of dienst te maken. Door het een paar keer te zien, wordt het allemaal duidelijker, groeit het enthousiasme. Door behind the scenes te delen of ze echt mee te nemen in het ontwikkelproces, voelen mensen zich al betrokken.
En..niet geheel onbelangrijk, ga starten met een interesselijst. Iedere keer dat jij er iets over deelt geef je aan dat het e-mailadres achter gelaten kan worden bij interesse. En jij stuurt vrijblijvend alle info als je gaat lanceren. Dit zijn warme leads en deze heb je nodig om het voor je zelf nog makkelijker te maken.
Hoe maak je het voor jezelf zo makkelijk mogelijk?
Trek minimaal 2 weken uit voor je lancering. Als jouw klanten dingen moet voorbereiden voor de start, zoals in mijn geval, dan is het aan te raden meer tijd te nemen. In ieder geval 2 weken voordat de inschrijving sluit.
Om de lancering voor jezelf zo makkelijk mogelijk te maken, ga je een reeks mails klaarzetten. Deze stuur je om de 2 a 3 dagen naar de geïnteresseerden lijst. Ik neem je later mee in de mails die ik zelf gestuurd heb, zodat je een idee hebt wat je kan sturen.
Dus 1 mailtje is niet voldoende, wat veel mensen doen. Soms mist iemand net dat ene mailtje omdat er op dat moment veel mail binnenkwam en soms hebben mensen net wat meer informatie nodig om de keuze te maken. Voel je vooral niet bezwaard, mensen hebben aangegeven interesse te hebben, dus het is oké als jij ze van alle info voorziet.
Vaak kom je met de geïnteresseerden al een heel eind, omdat je ze meegenomen hebt in je ideeën weten ze eigenlijk al dat ze het willen. Maar als je nog niet uitverkocht bent kun je voor jezelf bepalen dat je na de reeks mails, je totale maillinglijst gaat mailen en het gaat delen op je social. reken maar dat de laatste plekjes dan ook uitverkocht raken.
Hoe heb ik het aangepakt bij mijn workshop?
Natuurlijk precies zoals hierboven beschreven. Ik ben begonnen met een mail naar mijn mailinglijst en stories op social met wat vragen over hoe zo’n workshop er precies uit moest komen te zien. Wat wil je leren, welke dag is fijn, etc. En direct gevraagd of er interesse zou zijn voor zo’n dag. Voor mij fijn dat ik echt weet wat mijn klanten willen en daar een aanbod op kan aanpassen, maar dus ook direct al bouwen aan de interesselijst. Dit is het stukje voor de lancering.
Toen alles bedacht en geregeld was (en dat heeft nog best wel even geduurd), heb ik een mailreeks klaargezet voor de lancering. Hieronder de mails en de strekking ervan. Om je een beeld te geven wat goede mails zijn tijdens een lancering.
Mail 1: Workshop: ‘Je website in 1 dag!’
Hierin staat alle uitleg. Wat is het? Wat krijg je? Welke bonussen heb ik toegevoegd. Deel ook vooral de waarde van de bonussen. Ik heb hier ook een video bij gemaakt waarin ik alles uitleg. Met Video zien ze jou en merken ze snel of ze een klik met je hebben.
Mail 2: Ervaringen van anderen die ik geholpen heb met hun website
Deel vooral ervaringen van anderen. Ik heb nog geen ervaringen met een workshop, maar wel met 1 op 1 VIPdagen. Deze ervaringen heb ik gedeeld in de mail. En ik heb ook nog veelgestelde vragen in deze mail verwerkt. Ik kreeg al wat vragen van geinterreseerden, die anderen wellicht ook hadden, dus het is goed om ze benoemen.
Mail 3: Twijfel je over de workshop?
In deze mail benoem ik alle mogelijke bezwaren. Als iemand twijfelt, dan kan het helpen om hun twijfels te benoemen en echt even onder de loep te nemen. Dat kan helpen met de keuze wel of niet te kopen.
Mail 4: Zullen we even bellen?
Deze mail is alleen naar de mensen gegaan die op de link geklikt hebben. Dit is echt voor de grote twijfelaars, die behoefte hebben aan persoonlijk advies om te kijken of de workshop een match is. Deze heb ik overigens nu niet nodig gehad.
Je kan in de mails ook benoemen dat er nog x aantal plekken over zijn. Dat er al verkopen zijn geeft ook een gevoel van vertrouwen. “Het is fijn dat ik niet de enige ben die vertrouwen heeft”
Deze mails zorgden bij mij al voor de verkoop van 7 van de 8 plekken. Het laatste plekje heb ik verkocht door ook nog een mail te sturen naar mijn totale mailinglijst. Dus dat loont zeker de moeite.
Maar ik heb nog niet zo’n grote mailinglijst of veel volgers.
Ik kan me voorstellen dat je nu misschien denkt. Maar ik heb nog niet zo’n grote following of maillinglijst. Dat is niet erg, ga daar dan nu mee starten door al heel veel te delen van het product of dienst wat je gaat lanceren. Of als je nog niet zover bent, ga je maillinglijst vullen door een gratis download aan te bieden.
Ik heb nu zo’n 1000 mensen op mijn lijst staan. Voor de een is dat veel, voor de ander is dat weinig. Maar daar gaat het niet om. Van die 1000 is zeker de helft allang niet meer mijn doelgroep, ze staan er namelijk al zo’n 4 jaar op. Die hebben misschien al een website en zijn daar helemaal happy mee. Juist die nieuwe contacten, dat zijn de warme leads. Dus ga vandaag nog bouwen aan je maillinglijst. Dat gaat je echt helpen tijdens een lancering. Al is het maar om die laatste plek te verkopen. 😉
Werkt dit ook voor jou?
Voor mij voelde deze strategie als gemakkelijk. Omdat ik het voorwerk al gedaan had, hoefde ik tijdens de lancering niet de hele tijd met mijn kop op socials om het te promoten. Ik heb een langere tijd regelmatig iets over de workshop gedeeld en dat voelde als heel gemakkelijk en ontspannen. Vooral omdat er nog niets vanaf hing. Ik hoefde nog niet te verkopen, ik was alleen maar aan het delen.
En tijdens de lancering, waar het verkopen wel moet gebeuren, had ik natuurlijk de mailreeks. Die mails had ik vooraf ingesteld. Dus die lancering voelde al helemaal niet als zwaar.
Ik kan dit iedereen aanraden. Ik wil er wel even bij zeggen dat dit voor mij als heel fijn voelt. Misschien vind jij het juist helemaal niet fijn op deze manier. Dat blijft persoonlijk. Maar ga het gewoon testen, het is namelijk echt het proberen waard.
Ik ben heel benieuwd of jij het gaat proberen en wat het je gaat opleveren. Hou je mij op de hoogte? Succes!