In deze podcast wil ik het hebben over de taal en spreekstijl van je ideale klant. Hier krijg ik veel vragen over, omdat mensen vaak denken in termen van demografie, zoals leeftijd en geslacht, wanneer ze aan hun ideale klant denken. Maar ik wil je laten zien dat het belangrijk is om verder te gaan dan dat en je te richten op de behoeften en problemen van je ideale klant.

In deze aflevering van de Dream Brand podcast bespreek ik het belang van het aanspreken van de taal van je ideale klant. 👥💬

🎯 Belangrijke inzichten die je niet wilt missen:

1️⃣ Focus je niet alleen op demografische kenmerken, maar benoem het probleem dat je oplost. ‘Verkoop het probleem, niet het product!’ 🚀

2️⃣ Begrijp dat mensen je product of dienst aanschaffen omdat ze een probleem willen oplossen. Zorg ervoor dat jouw marketing de nadruk legt op het probleem en de gewenste resultaten. 📈

3️⃣ Verbind met je ideale klant door hun specifieke pijnpunten te benoemen en het gewenste resultaat dat je kunt bieden. Wees concreet en laat zien dat jij de oplossing bent waar ze naar op zoek zijn. 💪

Ben jij er klaar voor om je ideale klant effectief aan te spreken? Beluister de volledige aflevering hier op onze website of via je favoriete podcastplatform. 🎧

Ja, superleuk dat je er weer bent.

In een van mijn vorige podcasts had ik het over je specifieke ideale klant. In deze podcast wil ik het hebben over de taal en spreekstijl van je ideale klant, omdat dit ook een onderwerp is dat aan bod komt in mijn masterclass. Hier krijg ik vaak veel vragen over, omdat mensen vaak denken in termen van demografie, zoals leeftijd en geslacht, wanneer ze aan hun ideale klant denken. Maar ik wil je laten zien dat het belangrijk is om verder te gaan dan dat en je te richten op de behoeften en problemen van je ideale klant.

Je hebt natuurlijk verschillende fases waar mensen zich in kunnen bevinden. Dus iemand van 35 heeft andere prioriteiten en behoeften dan iemand van 55, hoewel ze misschien nog wel enige overeenkomsten hebben. Maar iemand van 25 zal heel andere behoeften hebben op het gebied van schoonheid dan iemand van 55. Het punt is dat we vaak met generieke antwoorden komen, zoals het geslacht en de leeftijd van onze ideale klant. Tegenwoordig vraag ik altijd meteen: “Wie is je ideale klant en waarmee help je hem of haar?” Dit is uiteindelijk waar het om draait en waar je de meest waardevolle inzichten uit kunt halen.

We zoeken naar oplossingen voor onze problemen wanneer we iets kopen.

We zoeken niet naar leeftijdscategorieën of geslachten. Het is wel belangrijk om te weten of je met een man of een vrouw spreekt en de juiste voornaamwoorden te gebruiken (hij/zij). Leeftijd is ook relevant, maar het staat nog steeds in dienst van het probleem dat je oplost. Dus stel ik tegenwoordig altijd meteen de vraag: “Wie is je ideale klant en waarmee help je hem of haar?” Hiermee krijg ik veel completere antwoorden.

Het is belangrijk om te begrijpen dat we producten kopen om onze problemen op te lossen. Mensen willen weten hoe jij hen kan helpen met hun specifieke problemen voordat ze zich richten op de methode die je gebruikt. Het gaat niet om leeftijdsgroepen of demografische gegevens. Daarom probeer ik altijd vollediger antwoord te krijgen door meteen te vragen naar het probleem en de hulp die ze nodig hebben.

Zodra je weet met welk probleem je hen helpt, heb je hun aandacht al getrokken.

Maar wat ik vaak zie, is dat we dat niet genoeg benadrukken in onze marketing. We weten het wel, we hebben wel eens gehoord dat we ons op het probleem moeten richten, maar we handelen er vaak niet naar. Dus we weten dat we ons op het probleem moeten richten, maar we vervallen al snel in het verkopen van onze methode.

Bijvoorbeeld, we gaan het tijdens de training hebben over een gezond voedingspatroon, meer bewegen en een positieve mindset. Maar dat zijn middelen, geen doelen.

Ik kreeg onlangs een bericht van iemand die me uitnodigde om deel te nemen aan iets. Ik kreeg een bericht over een fitnessmethode. Omdat ik had gezegd dat ik er meer over wilde weten. Maar wat deze persoon zei was: “In 12 weken de fitste versie van jezelf worden. We werken aan een gezond voedingspatroon, meer beweging, een positieve mindset en de overgang naar een gezonder leven.” Dat is niet waar je mij warm mee krijgt. 

Het gaat niet over je methode.

Wat ik dus wil zeggen is dat het niet draait om je methode. Ik lig ’s nachts niet wakker en denk: “Ik wil zo graag een gezonder voedingspatroon.” Nee, ik wil gewoon tevreden zijn met mezelf. Ik wil mezelf kunnen accepteren als ik in de spiegel kijk, ongeacht mijn gewicht. Ik wil kleding dragen waarin ik me goed voel en die lekker zit. Ik wil me niet schamen of mezelf verbergen. Dat zijn de problemen die me aanspreken. Dat zijn mijn verlangens. En als iemand me kan laten zien dat ze me kunnen helpen om dat resultaat te bereiken, zal ik geïnteresseerd zijn, ongeacht de methode die ze gebruiken.

Het maakt niet uit wat je methode is. Wat belangrijk is, is dat je je concentreert op het resultaat dat je ideale klant wil bereiken. Je moet hen ervan overtuigen dat jij hen naar dat gewenste resultaat kunt leiden. Als ze eenmaal geloven dat je dat kunt, dan pas wordt de methode relevant. Dus onthoud, het draait allemaal om het resultaat, niet om de methode.

Ik hoop dat dit duidelijk maakt waar ik naartoe wilde in deze podcast. Als je nog vragen hebt of ergens meer over wilt weten, aarzel dan niet om contact met me op te nemen. Je kunt me altijd bereiken via social media, met name Instagram, waar ik graag berichten beantwoord. Je kunt me ook een e-mail sturen op hello@dreambrand.nl. Instagram is echter de handigste manier om contact met me op te nemen, en ik stuur meestal een spraakberichtje terug. 🙂 

Bedankt voor het luisteren en tot de volgende podcast! Doei doei!

Verder lezen? Check de best gelezen berichten

Wat is een goede menustructuur voor je website?

Wat is een goede menustructuur voor je website?

Wist je dat bijna 40% van de website bezoekers afhaakt als het menu op je website onduidelijk is? Het is super belangrijk om een goede navigatiestructuur op je website te hebben. Een menu dat direct in beeld is en dat de bezoeker meteen begrijpt. Als jouw bezoekers er...

Hoe maak je een goede salespage? + GRATIS: Salespage format

Hoe maak je een goede salespage? + GRATIS: Salespage format

Wat is een goede tekstopbouw voor je salespage of website? Ik merk dat veel van mijn klanten het lastig vinden om hun website goed op te bouwen qua tekst. De ene klant wil veel teveel vertellen, sommigen gebruiken veel te veel bullets en anderen veel te uitgebreide...

Hoe krijg je steengoede reviews

Hoe krijg je steengoede reviews

Ik zie het zo vaak op websites. “Ze is zo lekker spontaan” of "hij wist precies wat ik wilde" is nietszeggend. Heel lief dat het wordt gezegd, maar geen reden voor een bezoeker van jouw website om jouw product of dienst te kopen. Hoe krijg je dan wel testimonials waar...