Ik krijg weleens de vraag of ik voorstander ben van werken met psychologische kleuren. Zo beweerd men bijvoorbeeld dat er eerder op de koop knop gedrukt wordt als hij groen is. En omdat we rood met stoppen associeren, zou dat ons tegenhouden om te drukken. Of dat een blauwe kleur vertrouwen uitstraalt.

In dit blog deel ik met je wat ik daarvan vind en ook wat ik vind dat jij zou moeten doen.

Wat ik daarvan vind?

Misschien heb je wel een idee… ik ben namelijk brand designer. 🙂 

Er zal best een kern van waarheid in zitten dat we sneller geneigd zijn om op een groene knop te drukken. Maar stel je voor dat wij allemaal groene knoppen zouden gebruiken en rood vermijden we allemaal, we pakken blauw als basiskleur… dan komt er toch totaal geen persoonlijkheid meer naar voren. Nee, ik ben geen voorstander van dat soort theorieen. En ik geloof er ook niet in als het gaat om jouw website.

Ik geloof best dat bepaalde kleuren iets triggeren in onze gedachten, omdat we natuurlijk ook met verkeersborden geleerd hebben dat rood betekent dat je die weg niet in moet gaan. Maar ik geloof niet dat een knop die groen is ervoor zorgt dat ik nu ineens wel op die knop ga drukken, terwijl ik hiervoor nee dacht. Ik denk dat het zo minimaal effect heeft en het weegt niet op tegen wat je met brandkleuren kan doen. 

Als jij echt gaat voor unieke brandkleuren, die passen bij jou als persoon. Die echt al een stukje jou weergeven. Waardoor mensen je al een klein beetje meer leren kennen.  Dat is veel belangrijker in mijn ogen dan een groene knop. Want mensen kopen op het moment dat ze verbinding voelen met jou. En zo’n groene knop draagt niet bij aan verbinding. Maar als jij een site hebt waarvan de look & feel al aanspreekt, dan draagt dat er wel aan bij of ze op de koopknop drukken. 

Ik kreeg namelijk laatst een mail van een klant. Ze vertelde dat ze tegenwoordig vraagt wat maakte dat ze JA hebben gezegd. En regelmatig hoort ze: “Je mooie site!” En nee, ze heeft geen groene knoppen of blauw in haar brand. Dus ik denk dat een hele mooie site, die echt staat voor jou, die past bij jou, die jou en jouw business helemaal weergeeft eerder doorslag geeft om op die koopknop te drukken, dan een groene knop. 

Ik geloof zelfs dat wanneer rood echt jouw kleur is en jij een fantastisch brand hebt gemaakt met rode knoppen. Dat mensen die bij jou passen daar gewoon op aanhaken en ook gewoon op die rode knop drukken. 

Wat doe je dan wel?

Een knop moet er natuurlijk wel uitspringen. Hij moet net even anders zijn dan anders. Ik zie nog te vaak van die mooie transparante knopjes met dunne lettertjes die mooi blenden in de vormgeving. Ik geloof zelfs dat de standaard knop van divi een transparante achtergrond heeft. Maar dat is alleen als je zelf niets aan de vormgeving doet. je begrijpt, die pas ik als eerste aan. Want dat snap ik echt niet. Je knopt moet wel opvallen. Je moet wel zorgen dat je call to actions eruit springen.

Maar dat kun je heel goed doen met jouw eigen brandkleuren. Ik adviseer altijd wanneer je een brand maakt dat je er wel een actiekleur bij pakt. Eentje die net even wat feller is of afwijkend van de rest. En die pak je dan voor je knoppen. 

Heb jij groene knoppen op je website?

Ga ze dan per direct aanpassen? Misschien heb jij die groene knoppen wel geprobeerd omdat je het gevoel dat je site je geen klanten oplevert? Dat snap ik zeker. Laten we dan samen een gratis sessie plannen om te kijken waar je staat en of ik je hierbij kan helpen. En natuurlijk ben je ook welkom als je geen groene knoppen hebt, maar gewoon ontevreden bent over je site. 

🖥️ GRATIS E-book download: 7 tips om jouw website te professionaliseren: www.dreambrand.nl/website-professionaliseren

Meer GRATIS content vind je hier:
👉🏼 Check mijn blog: www.dreambrand.nl/tips
👉🏼 Check mijn podcast: www.dreambrand.nl/podcast
👉🏼 Volg mij op instagram: www.instagram.com/yvonnelagewaard

 

Wil jij nu doorpakken? 

En ervoor zorgen dat die website er niet alleen professioneel uitziet, maar dat hij ook klanten oplevert? 

Doe dan deze 3-delige videotraining: 

“Hoe maak je zelf een website die klanten oplevert?”

Je krijgt drie video’s met 3 verschillende thema’s. Na deze training weet jij precies wat jouw website nodig heeft, zodat hij voor je gaat werken. Een website die jouw potentiële klant snapt en die ze, door de juiste opbouw, automatisch door de website heen begeleid, waarna ze ook echt klanten willen worden!

Verder lezen? Check de best gelezen berichten

Wat is een goede menustructuur voor je website?

Wat is een goede menustructuur voor je website?

Wist je dat bijna 40% van de website bezoekers afhaakt als het menu op je website onduidelijk is? Het is super belangrijk om een goede navigatiestructuur op je website te hebben. Een menu dat direct in beeld is en dat de bezoeker meteen begrijpt. Als jouw bezoekers er...

Hoe maak je een goede salespage? + GRATIS: Salespage format

Hoe maak je een goede salespage? + GRATIS: Salespage format

Wat is een goede tekstopbouw voor je salespage of website? Ik merk dat veel van mijn klanten het lastig vinden om hun website goed op te bouwen qua tekst. De ene klant wil veel teveel vertellen, sommigen gebruiken veel te veel bullets en anderen veel te uitgebreide...

Hoe krijg je steengoede reviews

Hoe krijg je steengoede reviews

Ik zie het zo vaak op websites. “Ze is zo lekker spontaan” of "hij wist precies wat ik wilde" is nietszeggend. Heel lief dat het wordt gezegd, maar geen reden voor een bezoeker van jouw website om jouw product of dienst te kopen. Hoe krijg je dan wel testimonials waar...