Dit jaar ben ik vastbesloten om meer content te maken, en dat begint voor mij bij een podcast. Dat is waar ik mijn gedachten het meest uitgebreid deel, en het mooie is dat ik die content daarna weer hergebruik voor social media, e-mails en andere kanalen. Het onderwerp van deze eerste podcast van het jaar? Landingspagina’s en salespagina’s. Wat zijn ze, wat is het verschil, en hoe zorg je ervoor dat ze écht werken?
De inspiratie voor dit onderwerp kwam uit een mastermindgroep waarin ik zit. We begonnen in januari en werken met een WhatsApp-groep waarin volop vragen en inzichten worden gedeeld. Eén vraag die meteen bleef hangen, ging over de lengte van een salespagina: “Hoe lang moet een goede salespagina zijn?” Een simpele vraag, maar eentje waar veel ondernemers mee worstelen. Het gesprek dat volgde zette me aan het denken, en ik besloot er een podcast (en nu dus een blog) aan te wijden.
Luister de podcast, lees je liever scroll naar beneden en lees daaronder verder.
De inspiratie voor dit onderwerp kwam uit een mastermindgroep waarin ik zit. We begonnen in januari en werken met een WhatsApp-groep waarin volop vragen en inzichten worden gedeeld. Eén vraag die meteen bleef hangen, ging over de lengte van een salespagina: “Hoe lang moet een goede salespagina zijn?” Een simpele vraag, maar eentje waar veel ondernemers mee worstelen. Het gesprek dat volgde zette me aan het denken, en ik besloot er een podcast (en nu dus een blog) aan te wijden.
Wat is het verschil tussen een landingspagina en een salespagina?
Veel mensen halen deze twee termen door elkaar, maar het verschil is vrij eenvoudig:
- Landingspagina: Deze pagina heeft een specifiek doel, bijvoorbeeld het promoten van een gratis weggever zoals een e-book of masterclass, of een laagdrempelig product. Een landingspagina is vaak kort en gericht op één actie, zoals aanmelden of downloaden.
- Salespagina: Deze pagina is bedoeld om één product of dienst te verkopen. Vaak is deze langer omdat je meer ruimte nodig hebt om de voordelen, het proces en resultaten uit te leggen, zeker bij duurdere producten of diensten.
Een eenvoudige manier om te onthouden: een salespagina overtuigt om te kopen, een landingspagina om actie te ondernemen.
Hoe lang moet een salespagina zijn?
De lengte van je salespagina hangt af van wat je verkoopt en hoeveel overtuiging je nodig hebt om je ideale klant in beweging te krijgen.
- Goedkope producten: Een kortere pagina volstaat vaak omdat de drempel laag is. Denk aan een e-book van €27.
- Duurder aanbod of gevoelige onderwerpen: Voor bijvoorbeeld coachingtrajecten of diensten met een emotioneel aspect, zoals hulp bij vruchtbaarheidsproblemen, is meer overtuigingskracht nodig. Je moet twijfels wegnemen, vertrouwen opbouwen en duidelijk maken wat het resultaat is.
Maar let op: langer is niet altijd beter. Elke extra zin moet bijdragen aan de overtuiging, anders verlies je je lezer.
De perfecte opbouw van een landings- of salespagina
Of je nu een korte landingspagina of een uitgebreide salespagina maakt, de basisopbouw blijft grotendeels hetzelfde:
- Start met het probleem: Wat is het grootste probleem of de pijn van jouw ideale klant? Hoe duidelijker je dit omschrijft, hoe meer ze zich begrepen voelen.
- Werk toe naar het verlangen: Waar dromen ze van? Wat willen ze bereiken?
- Presenteer de oplossing: Dit is jouw aanbod. Benoem hier de voordelen en focus op het resultaat dat ze kunnen verwachten.
- Resultaten en bewijs: Gebruik reviews, klantverhalen en successen om te laten zien dat jouw aanbod werkt.
- Praktische details: Denk aan wat ze precies krijgen, hoe het werkt en wat het kost.
- Veelgestelde vragen: Neem twijfels weg en bespreek zaken als tijdsinvestering, prijs en eventuele voorwaarden.
- Eindig met een heldere call-to-action: Maak duidelijk wat de volgende stap is en waarom ze nu moeten handelen.
Veelgemaakte fouten op landings- en salespagina’s
Als je een pagina maakt, let dan op deze valkuilen:
- Te veel tekst: Gebruik precies genoeg woorden om je punt te maken en je bezoeker te overtuigen. Test wat werkt!
- Onduidelijke call-to-actions: Wees specifiek en gebruik actiegerichte taal zoals “Download nu” of “Meld je aan”.
- Afleidende links: Zeker op een salespagina wil je focus. Laat geen menu’s of externe links zien die je bezoeker kunnen afleiden.
- Te weinig bewijs: Mensen willen zien dat het werkt. Voeg klantverhalen en reviews toe, ook op een landingspagina.
Input verzamelen: mijn ervaring met ChatGPT
Zoals ik in mijn podcast vertelde, gebruik ik ChatGPT tegenwoordig als een soort sparringpartner. Bijvoorbeeld om me te helpen bij het structureren van mijn gedachten. Voor dit onderwerp stelde ik de vraag: “Wat is het verschil tussen een landingspagina en een salespagina?” De output van ChatGPT hielp me om mijn eigen ervaring en kennis aan te vullen. Let op: gebruik AI slim. Het is geweldig als inspiratiebron, maar zorg dat je teksten persoonlijk blijven.
Klaar om zelf aan de slag te gaan?
Ben je benieuwd of jouw landings- of salespagina al voldoet aan de beste structuur? Of wil je leren hoe je een volledige website maakt die converteert? Meld je aan voor de Website 3-daagse! Hier leer ik je precies hoe je van je website weer een onweerstaanbare tool maakt die klanten aantrekt.
Verder lezen? Check de best gelezen berichten
Wat is een goede menustructuur voor je website?
Wist je dat bijna 40% van de website bezoekers afhaakt als het menu op je website onduidelijk is? Het is super belangrijk om een goede navigatiestructuur op je website te hebben. Een menu dat direct in beeld is en dat de bezoeker meteen begrijpt. Als jouw bezoekers er...
Hoe maak je een goede salespage? + GRATIS: Salespage format
Wat is een goede tekstopbouw voor je salespage of website? Ik merk dat veel van mijn klanten het lastig vinden om hun website goed op te bouwen qua tekst. De ene klant wil veel teveel vertellen, sommigen gebruiken veel te veel bullets en anderen veel te uitgebreide...
Hoe krijg je steengoede reviews
Ik zie het zo vaak op websites. “Ze is zo lekker spontaan” of "hij wist precies wat ik wilde" is nietszeggend. Heel lief dat het wordt gezegd, maar geen reden voor een bezoeker van jouw website om jouw product of dienst te kopen. Hoe krijg je dan wel testimonials waar...