Wist je dat websitebezoekers binnen 4 seconden beslissen of ze op een website blijven? Super belangrijk dus dat jij direct de aandacht trekt en die aandacht vasthoudt! Maar hoe doe je dat? Wat is nou een goede opbouw van een homepage?
Een homepage moet je zien als de voorkant van een krant. Op de voorkant vind je highlights van de belangrijkste artikelen aan de binnenkant met een ‘lees verder op pagina…’. Zo kun je je homepage dus ook opbouwen. Plaats kleine highlights van de belangrijkste vervolgpagina’s met een knop naar de pagina.
Maar wat is nou een goede volgorde? Hoe bouw je de homepage zo op dat jouw bezoeker ook echt geboeid blijft. En verder wil lezen. Hier rechts zie je de juiste opbouw. Heb je nu geen tijd om te hiermee aan de slag te gaan? Sla het blog dan even op!
01. Benoem direct het probleem en/of verlangen!
Daardoor weet jouw potentiele klant dat hij/zij goed zit. Hij/zij voelt zich direct aangesproken en zal verder willen lezen. Vaak zijn mensen te bang om echt die pijn te benadrukken. Maar de meeste van ons zitten zo in elkaar dat we pas echt aan de slag gaan als er noodzaak is. En pijn voelen zorgt voor noodzaak. Dus het is juist heel goed om die pijn te benoemen, daarmee help je jouw ideale klant alleen maar in te zien dat het echt nu tijd is om er iets aan te doen. Als je te lief bent, dan voelen ze minder noodzaak en zullen ze ook minder snel kopen. Het is niet jouw taak om aardig gevonden te worden. Het is jouw taak om te helpen en soms hoort daar een stukje pijnlijke bewustwording bij. Alles om jouw klant te helpen.
02. Daarna volgt meteen jouw oplossing
Hoe kan jij helpen met dit probleem? Wat is jouw oplossing, jouw aanbod? Schrijf hier beknopt wat jouw oplossing is en benoew hier jouw belangrijkste aanbod. Houd het bij maximaal 3. Heb je een groter aanbod, benoem hier dan het aanbod waar jij jouw klant het beste mee kan helpen en waar jij je op wil richten. beschrijf vooral heel duidelijk wat jouw aanbod de klant oplevert. Verkoop niet teveel het vliegtuig maar juist de bestemming. Wat is het resultaat? Ben je bijvoorbeeld voedingscoach dan is het resultaat niet alleen 10 kilo kwijt, maar vooral meer zelfvertrouwen in bikini of iets in die trant.
03. Waarom ben jij de persoon die kan helpen?
Als jouw aanbod interessant is voor jouw potentiele klant, wil hij/zij natuurlijk weten waarom jij de persoon bent die kan helpen. Wat maakt jou de expert? Hier plaats je dus een klein stukje over jou. Benoem hier niet alleen opleiding, maar vooral jouw ‘why’ waarom doe jij wat je doet? Misschien ben je wel ervaringsdeskundige. Laat jouw klant echt voelen dat je ze wil helpen.
04. Social proof om jouw expert status te bevestigen
Jij kan wel zeggen dat je de beste bent, maar dat kunnen we natuurlijk allemaal over onszelf. Plaats hier een aantal reviews die bevestigen dat jouw product of dienst werkt. Mensen lezen graag ervaringen van anderen. Heb je video’s van testimonials, nog beter. Je kan dit aanvullen met een aantal blogs waarin je waarde deelt, waardoor de klant echt al een waardevol inzicht van je krijgt. Of een gratis download waardoor hij/zij al een beetje kan proeven van jouw product of dienst.
05. Altijd eindigen met een duidelijke call to action!
Als jouw potentiele klant overtuigd is, wil je niet dat hij/zij moet zoeken om jouw product of dienst te kopen of om contact op te nemen. Dit wordt vaak vergeten op websites. Maar zo belangrijk. Bedenk van te voren wat de belangrijskte Call to action is op je website. Die mag ook op meerdere plekken terugkomen, maar vergeet hem vooral niet onderaan te plaatsen.
Ik heb hier ook nog een podcast over opgenomen, beluister hem hieronder.
Ik ben heel benieuwd! Heb jij jouw homepage al zo opgebouwd? Of is er nog wel wat werk aan de winkel. Ga lekker aan de slag en ik weet zeker datje op deze manier makkelijker klanten maakt van jouw websitebezoekers!





Ken je mijn website templates al?
De opbouw zoals hierboven beschreven is al helemaal geintegreerd.
Het enige wat jij hoeft te doen is jouw eigen branding en content erin te plaatsen. En nee dat hoeft niet met moeilijke codes, maar dat kan jij zelf doen aan de hand van mijn uitlegvideo’s.
Klik op de link hieronder als je meer wilt weten.