Je hoort het iedere marketing expert of coach zeggen. Deel jouw WHY! Waarom doe jij wat je doet? Als je deelt waarom je iets doet, wat de drijfveer erachter is, dan zien mensen jouw oprechtheid en zullen ze sneller geloven dat jij ze echt wilt helpen en niet alleen maar geld aan ze wil verdienen. Bij je WHY denk je natuurlijk direct aan waarom je jouw business bent gestart. Maar er zijn nog veel meer WHY’s om te delen. Naast dat het interessant is voor jouw klant heb je ook direct meer content om te delen.
In dit blog:
-
-
-
Leer je waar je nog meer jouw waarom van kunt delen.
-
Geef ik een voorbeeld van een WHY van mijzelf
-
Laat ik je voelen wat jouw klant voelt als je jouw WHY deelt.
-
-
Luister de podcast of lees eronder verder
Je weet ongetwijfeld waarom je jouw business bent gestart. Dat is jouw WHY. Waarom je doet wat je doet. Maar niet alleen de why waarom je jouw business bent gestart is belangrijk. Soms maak je keuzes in jouw bedrijf en komen die vanuit een bepaalde drijfveer. Iets dat jij hebt meegemaakt. Of iets wat in jouw tijd helemaal nog niet zo was en daar wil jij verandering in brengen. In dit blog wil ik je 1 van mijn ‘kleinere’ WHY’s vertellen. Om je te laten ervaren wat jouw klant voelt als jij dit ook zou doen. Volg je mij al langer, dan weet je dat mijn vader overleden is toen ik 17 was. Dat is 1 van de redenen waarom ik mijn eigen business gestart ben. Ook een WHY dus. Maar dit is niet de WHY waar ik het met je over wil gaan hebben. Het heeft wat overlap. Toen ik het grafisch lyceum deed, kreeg ik regelmatig hulp van mijn vader. Mijn vader was super creatief en kon zelfs nog iets beter tekenen dan ik. Dus hij hielp mij vanuit plezier. Zo hebben we samen bijvoorbeeld een glas in lood raam gemaakt. Ik had het idee bedacht, maar hij heeft alles uit zitten snijden en zitten plakken. Hij was toen al thuis. Zo heeft hij me ook ooit eens geholpen met tekenen, dat de leraar tijdens de beoordeling maar door ging over dat ene mooie stukje. Dat was natuurlijk wat mijn vader gemaakt had. Nou heeft hij echt niet alles voor me gedaan. Maar toen hij overleed twijfelde ik enorm aan mezelf.
Kan ik dit wel zonder hem?
Ik had in die tijd een relatie en de oom van die jongen werkte ook in de grafische sector. Hij zag mijn struggles en bood aan om mij te helpen. Hij kon niet tekenen ofzo, hij was meer een programmeur, maar was wel heel creatief. Zo heeft hij me geholpen met een mooie presentatie. Ik had een huisstijl ontworpen met een vlindertje en hij liet dat vlindertje door mijn presentatie heen vliegen. We hebben samen een reclamespotje gemaakt. Een website voor een kinderradiozender. Zo fijn dat ik op hem terug kon vallen. Na mijn studies kreeg ik regelmatig de vraag of ik websites wilde maken. Ik kon wel een beetje code maar ambieerde dit niet. Dus ik benaderde hem daar ook voor. We hebben veel projecten samen gedaan. In die tijd kon ik altijd bij hem terecht met vragen over websites. Het maakte niet uit of het nu ’s ochtends ’s middags of ’s avonds was. Hij stond mij altijd te woord en hielp mij verder. Ik ging op een gegeven moment een andere kant op met mijn business en hij ook, waardoor we niet meer samenwerkten en elkaar uit het oog verloren zijn. Maar ik weet zeker dat ik zelfs nu nog een beroep op hem kan doen, als ik ergens niet uit zou komen.
Dat is dus precies wat ik jou gun of wat ik mijn klanten gun.
Ja, je gaat zelf aan de slag met je website, maar als er iets is kun je bij mij terecht. Ik heb hiervoor een facebookgroep waar ik je gemakkelijk kan beantwoorden met een screenshot of een video. En kom je er dan niet uit, dan ben ik altijd bereid om even mee te kijken.
Wat denk jij nu? Wat voel jij nu je mijn verhaal hebt gehoord? je gelooft nu echt dat ik jou wil helpen toch? Dit is geen verzonnen verkooppraatje, maar mijn pure motivatie om jou te helpen. Dit is echt, dat voel je!
Dus ik wil je aanmoedigen om ook na te denken waarom jij bepaalde dingen in jouw bedrijf doet.
Achter alles zit een reden of een motivatie.
Deel die met jouw doelgroep en je zult zien dat je veel makkelijker verkoopt.