“Ik wil helemaal niet zeggen: Ben je te dik? Heb je een te hoog BMI? Moeten er wat kilootjes af? Ik vind namelijk niemand te dik. Ik wil alleen maar mensen helpen zich lekkerder in hun vel te voelen, als ze dat zelf willen.”
Deze dame had het gevoel, omdat veel van haar conculega’s dat doen dat zij ook dit soort dingen in haar marketing moest gebruiken. Natuurlijk hoeft zij dit niet… juist niet! Maar wat dan wel?
Ik gaf laatst een masterclass waarin dit gesprek plaatsvond. Dit onderwerp komt regelmatig voorbij. Ik vond dan ook dat ik hier een blog en podcast over moest maken.
Dus wil jij leren hoe je echt eerlijke marketing krijgt? Hoe je met je eigen stem spreekt? En hoe je dus jouw product of dienst op jouw unieke manier verkoopt? Luister de podcast of lees het blog eronder.
In dit blog:
- Deel ik voorbeeldcases van eerlijke marketing
- Deel ik waarom je jouw eigen visie MOET delen
- Leer ik je hoe je zelf eerlijke marketing kunt toepassen?
terug naar de dame in de masterclass. Zij zei dat ze juist mensen wil helpen zich beter over zichzelf en beter in hun vel te voelen. En alleen als zij dat zelf willen. Toen zei ik: “dan zijn dat de woorden die je moet gebruiken.”
“Maar ik verkoop wel een boekje met een methode om te af te vallen! Dus moet ik dan niet juist het probleem benoemen? Anderen doen dat ook!”
Nee, niet doen!
Want dat zijn niet jouw woorden, dat is niet jouw visie. En dan komt het ook niet over. Je kunt niet iets overbrengen op mensen waar je niet in gelooft.
Er zijn altijd mensen die dezelfde visie hebben als jij. Die ook klaar zijn met het benoemen van het te dik zijn. Die zullen op jouw woorden aanhaken. En geloof mij, dan krijg je de leukste klanten, die echt bij je passen.
Ik herken dit gevoel wel heel erg. Ik merkte dat mijn visie ook veranderd was en dat ik niet helemaal meer achter de woorden op de pagina van mijn templates sta.
Toen ik de templates bedacht was ik ervan overtuigd dat als mensen dit kochten, ze de stappen van de video’s volgden, ze in hele korte tijd een website gemaakt hadden.
Dit is absoluut in een aantal gevallen zo. maar er zijn ook regelmatig mensen die er toch iets langer overdoen, er wat meer moeite mee hebben of er tegenop zien als ze de spullen ontvangen. Niet omdat de training niet goed of te moeilijk is, maar vaak zit dat in het eigen koppie. Met overtuigingen als, ik ben niet technisch. Of geen zin hebben om te beginnen.
En als jij de verwachting hebt dat je in een handomdraai een website hebt, dan kan ik me voorstellen dat je baalt, als dat niet zo blijkt te zijn.
En het vervelendste vind ik nog. Het valt mij op dat mensen niet aan mijn cursus gaan twijfelen, maar vooral aan hunzelf.
“Ben ik dan echt zo A-technisch?”
Het is een feit dat de een iets sneller oppakt dan de ander, maar er is nog nooit iemand bij mij geweest die zijn website niet afgemaakt heeft omdat ze er niet uitkwam. Want dat is juist precies wat ik wil voorkomen. Ik ben er om je te helpen. Ik reik je alle tools aan om het zo makkelijk mogelijk te maken. Kom je er niet uit, dan kijk ik met je mee.
Ja, je gaat iets nieuws leren en daar moet je wat tijd en energie in stoppen. En ja, de eens pakt het sneller op dan de ander. maar ik ben ervan overtyigd dat iedereen dit kan leren. Net als autorijden of fietsen. Dat heb je toch ook geleerd?
Dat is mijn visie. Iedereen kan het leren, alleen of met mijn hulp.
Maar dat mijn visie veranderd is, betekent ook dat ik mijn teksten moet aanpassen van…
“Met mijn kant en klare, gebruiksvriendelijke templates val je op in jouw branche! Zonder frustraties heb jij snel een prachtige website online die echt bij je past…”
Naar…
“Met mijn kant en klare, gebruiksvriendelijke templates val je op in jouw branche! En met mijn hulp maak jij een prachtige website die echt bij je past…”
Of van…
“Een professionele website maken hoeft niet moeilijk te zijn”
Naar…
“Ook jij kan een professionele website maken! Kom je er toch niet uit, dan ben ik er om je te helpen! Je hoeft het niet alleen te doen!”
En zo zijn er nog wat zinnetjes die ik aan moet passen.
Zo weten mensen precies wat ze kopen. En natuurlijk zijn er altijd mensen die het wel super snel kunnen. Hoe trots kun je dan zijn als je klaar bent. Maar op deze manier krijgen de mensen die er wel wat langer over doen geen vervelend gevoel over zichzelf.
Dit is mijn visie. En hier sta ik achter. Jij als lezer voelt dit ook. Dat weet ik zeker. En als jij je hierin kan vinden, en een website nodig hebt, dan zal je klant worden. Zo simpel is het. ( ja, en de designs moeten je aanspreken…;-)) Maar je snapt mijn punt.
Ik wil je aanmoedigen om dit zelf ook te doen in je marketing. Echt te zeggen wat je denkt en voelt. En niet bang zijn.
Want er zijn altijd mensen die er hetzelfde over denken als jij. En dat zijn de fijnste klanten die je kan hebben.
Succes!