Laatst vroeg ik aan de mensen op mijn mailinglijst welke uitdaging ze tegenaan lopen als het gaat om het maken van een website. Ik kreeg van meerdere mensen terug dat het bijhouden of verder werken aan hun website een enorme drempel is. Dat is super jammer, omdat het echt belangrijk is om jouw website up to date te houden. Bezoekers haken af als je website achterhaald is, maar daarnaast moet je bezoekers een reden geven om terug te komen. Regelmatig nieuwe blogs zijn een reden om terug te komen en vervolgens klant te worden.
Zo kijkt Google trouwens ook naar jouw website. Als jij nooit iets nieuws erop zet, dan ziet Google jouw content als achterhaald. Als bezoekers niet lang op je website blijven, dan ziet Google jouw website ook niet als waardevol.
Dus je kan eigenlijk wel zeggen…
Wanneer jouw bezoekers afhaken, dan haakt Google ook af!
Gebruik je website dus als actieve marketing en SEO tool.
Maar als het als een opgave voelt om hem aan te passen of bij te houden, dan kan ik me voorstellen dat het er toch niet van komt. Ik ga je in dit blog meenemen in wat ik doe om mijn website en content creatie gemakkelijk bij te houden.
In dit blog geef ik je 9 tips die het je gemakkelijker maken. En helemaal onderaan heb ik nog een super leuk idee waardoor je samen met mij en heel veel anderen op regelmatige basis aan je website kan werken.
In dit blog:
- Deel ik mijn 9 handige tips om jouw website bijhouden makkelijker te maken
- Geef ik ook heel veel tips die ervoor zorgen dat je website hoger scoort in Google
- Leer je hoe je gemakkelijk veel content kunt creëren voor meerdere kanalen
Luister de podcast of lees eronder verder.
Let’s go!
1. Ik werk met een super gebruiksvriendelijke contentbuilder
Om het jezelf makkelijk te maken moet je zorgen dat het makkelijk is om je website aan te passen. Precies om die reden zijn er contentbuilders ontwikkeld. Ik werk zelf met de Divi builder, maar zo heb je ook Squarespace, Showit en nog veel meer andere systemen. Kies er eentje die jij er gebruiksvriendelijk uit vindt zien en ga daarmee aan de slag. Ja, je moet het even leren, net zoals je ooit hebt leren autorijden of fietsen. Maar daarna kan jij ook makkelijk je site aanpassen.
2. De updates doe ik elke keer direct als ik inlog
Bij de meeste websites moet je regelmatig de systemen updaten. Net zoals je je computer af en toe moet updaten. Updates zijn ook zo’n dingetje voor veel van mijn klanten, ze vinden het spannend, zijn bang dat de site ineens niet meer werkt. Maar een goede hostingpartij maakt back-ups. Je bent je site nooit kwijt als er onverhoopt iets gebeurt. Het niet doen van de updates is veel vervelender, het kan juist zijn dat je website daardoor niet goed meer werkt of erger nog gehackt wordt.
Als je er een gewoonte van maakt dat je iedere keer de updates doet op het moment dat je inlogt, dan is het op een gegeven moment niet zo spannend meer. Mocht er onverhoopt iets gebeuren, dan heb je in ieder geval een recente back up. Zou je de updates doen nadat je aanpassingen hebt gedaan, dan loop je risico dat de back-up die nieuwe aanpassingen nog niet heeft en ben je ze kwijt.
Als je meer tips wilt over het doen van updates, check dan dit blog.
3. Afbeeldingen geef ik direct al goede namen mee
Alle afbeeldingen die ik op mijn site zet hebben al goede namen. Ze bevatten woorden waar ik op gevonden wil worden. Ik zie nog te vaak afbeeldingen met ‘IMG_12345.jpg’. Het is een kleine moeite om de naam te veranderen naar bijvoorbeeld: ‘Website-templates-DIY.jpg’ in mijn geval. Natuurlijk moet de naam wel een beetje relevant zijn met wat erop de foto en websitepagina te zien is.
4. Iedere week plaats ik een blog op mijn website
Ik maak wekelijks een podcast. Deze podcast schrijf ik ook elke week uit in een blog. Dit is niet alleen supergoed voor de vindbaarheid van je website en dus meer klanten, maar ook nog eens heel fijn voor het steeds beter worden in het kunnen werken met het systeem van je website. Het regelmatig werken aan je website zorgt ervoor dat je het beter onthoudt. Practice, practice, practice…
Nu denk je misschien, ik heb echt geen tijd voor een wekelijkse blog. Het is echt even omdenken. Jij wilt dat mensen jou kiezen om jou, je wilt klanten die bij je passen en je wilt niet hoeven leuren om klanten? Dan is bloggen echt een slimme stap, omdat jij dan kan schrijven over jouw passie, jouw expertise en mensen daar vanzelf op aanhaken. Je bereikt super veel mensen en creëert meer traffic naar je website wanneer je jouw blogs ook nog eens deelt op social media. Google blij omdat je website goed bezocht wordt. Jij blij omdat je (leukere) klanten krijgt. En je wordt ook nog eens steeds handiger in het werken met je website. Alleen maar wins dus. Maak er een gewoonte van en je zult zien dat het je steeds makkelijker afgaat.
PS: Hou je niet van schrijven, dan kun je dit ook doen met een podcast of een video. Alleen Google leest geen podcast en video, dus het uitschrijven van mijn podcast, zoals ik doe, is wel heel fijn voor je SEO. De verschillende manieren van content en hoe je daar een gemakkelijke strategie voor bedenkt, kom ik bij punt 6 nog op terug.
5. Plaats doorklik links in de blogs
Om ervoor te zorgen dat mensen langer op je website blijven en oudere content niet verloren gaat, is het slim om relevante doorklik links in je blogs te verwerken. Zoals ik op deze pagina bij punt 2 en 6 heb gedaan. Maar ook onderaan zou je een doorklik link naar een aanbod kunnen plaatsen of knoppen naar het volgende en vorige blog. Zodat mensen niet afhaken na het lezen van deze pagina, maar door willen lezen. En als mensen langer op je website blijven, word je weer hoger gewaardeerd door Google.
6. Hergebruik je content op andere kanalen
Vaak hoor ik dat mensen dat content maken super veel werk vinden. Maar als je het slim aanpakt, dan valt het best wel mee. Ik maak bijvoorbeeld zelf altijd eerst een podcast en schrijf deze uit in een blog. De podcasts zet ik tegenwoordig ook op Youtube met een afbeelding. In de toekomst wil ik gewoon een video opnemen bij mijn podcasts, maar ik geloof heel erg in Start before you’re ready. Dus een Youtube video met afbeelding en audio vind ik voorlopig voldoende.
Uit de podcast/blog/video haal ik kleine snippets en die plaats ik op social. Bijvoorbeeld kleine audio fragmenten of ik deel een stukje tekst in een post of reel. Je hoeft namelijk niet direct alles te delen in een post, knip het op in kleine stukjes. Dit blog kan ik bijvoorbeeld opknippen in 8 stukjes. Iedere tip zou ik los kunnen delen en dan doorverwijzen naar mijn website.
Maar niet alleen het doorplaatsen, soms kun je een bepaald onderwerp herhalen. Of net op een andere manier insteken waardoor jouw klant het ineens begrijpt. En het kwartje wel valt. Dus wees niet bang voor herhaling.
Hier heb ik al eens een podcast/blog over gemaakt, daar ga ik er nog uitgebreider op in.
7. Ik werk met een Instagram plugin, zodat alle foto’s direct op de website staan
Andersom is het natuurlijk ook slim om een koppeling te maken. Ik heb een plugin die direct de recentste posts van mijn Instagram laat zien. Hierdoor ziet je site er ook steeds anders uit. En kunnen mensen ook makkelijk doorklikken naar je Instagram om met jouw te connecten.
8. Voor een nieuwe pagina maak ik een kopie van een bestaande pagina
Dit vind ik zelf altijd de fijnste tip. Als je een nieuwe pagina maakt, dan maak ik zelf altijd kopie van een bestaande pagina die qua layout heel erg in de buurt komt van wat ik wil maken. Waarom zou je helemaal vanaf 0 starten als je al een fijne basis kunt gebruiken. Daarnaast is het voor je bezoeker ook fijn als de pagina’s een beetje op dezelfde manier opgebouwd zijn. Dan snappen mensen jouw website sneller.
Salespages kunnen altijd dezelfde soort opbouw hebben, alleen andere foto’s en andere inhoud. Of een agenda, bedankt of coming soon pagina kunnen prima een zelfde soort layout hebben als contact. Mijn blogs kopieer ik altijd, dan vervang ik de audio, afbeelding en de tekst. Zelfs voor mijn afbeelding heb ik een vast format. Voorheen zocht ik steeds naar afbeelding die relevant was bij de content. Nu heb ik een afbeelding met een audiospeler (die refereert naar mijn podcast) met de titel op een abstracte achtergrond. Zie hierboven. Nu hoef ik nooit meer na te denken wat er voor een afbeelding moet komen.
9. Uitbesteden van taken die ik niet zo leuk vind
Als laatste wil ik je meegeven dat je echt niet alles zelf hoeft te doen… Je kan er ook iemand op zetten. Ik heb laatst mijn technische sidekick al mijn templates laten updaten. Vaak denk je dat het uitbesteden duur is omdat ze er waarschijnlijk lang mee bezig zijn. Je gebruikt jezelf als referentiekader. Maar iets waar jij 3 uur over doet, doet iemand anders misschien wel in een uurtje. Ieder zijn vak toch? Maak duidelijke afspraken vooraf, zoals een fixed prijs en niemand komt voor verrassingen te staan.
Meer motivatie nodig? lees dan verder…
Ik hoop dat deze tips je al wat verder helpen. Maar misschien zie je er nu toch nog steeds tegenop. Dan heb ik nog een ander leuk idee. Gezien bij een collega onderneemster. Sophie van Soofsupport organsieert 1 keer in de zoveel weken een marketing morning om aan je marketing te werken. Dat vind ik zo’n goed idee.
Het lijkt mij leuk om 1 keer in de maand een ochtend te organiseren waarin we samen aan onze website gaan werken. Je kan dan werken aan de techniek, je nieuwe salespage, je volgende blog of je teksten aanscherpen. Ik ben dan jouw stok achter de deur en dat niet alleen, je kan met al je vragen bij mij terecht. Dus direct hulp als je er niet uitkomt met een bijvoorbeeld catchy eerste zin op je salespage of dat technische dingetje in WordPress of Divi. Of misschien wil je dat ik even meekijk of je een logische opbouw voor je pagina hebt of dat je blog lekker loopt, welke snippets je eruit zou kunnen halen.
Het lijkt mij dus heel fijn zo’n samenwerk ochtend. Ik wil er dan ook maar 10,- p.p. voor vragen en de eerste keer doneer ik de helft van de opbrengsten aan de kankerbestrijding.
Heb je interesse stuur dan even een berichtje naar yvonne@dreambrand.nl, dan geef ik je alle info.
Hopelijk tot dan!