Dat het belangrijk is om een gebruiksvriendelijke website te hebben, dat vind je ongetwijfeld heel logisch. Maar wist je dat dat niet alleen belangrijk is voor de goede ervaring van je websitebezoeker? Het is ook nog eens heel belangrijk voor de zoekmachines. Die sturen steeds meer op gebruikerservaring.
Des te belangrijker dat jouw websitebezoekers een fijne ervaring hebben. In dit blog geef ik je 3 tips voor een gebruiksvriendelijke website.
Komen ze.
Tip 1: Zorg voor een snelle website! Heel belangrijk voor zoekmachines.
Als jouw site langzaam laadt, dan haken mensen al af voordat ze überhaupt op je site terecht komen. En dat wil je natuurlijk niet.
Zit jij zo je best te doen op social media om die mensen naar je website te krijgen, haken ze af doordat jouw site draagt laadt. En het is al helemaal niet wenselijk als jij duur adverteert. Dat is gewoon weggegooid geld.
Wat kun je doen?
Zorg ervoor dat je site niet te zwaar is. Maak je afbeelding zo klein mogelijk. Je kunt ze kleiner maken via www.tinypng.com.
Ik heb hele dure programma’s die dat ook voor me doen, maar die maken ze niet zo mooi klein als Tiny PNG. Ik ben fan. Gooi al je afbeeldingen daar doorheen voordat je ze online zet.
Zorg ook voor snelle hosting. Ik ben onlangs een samenwerking aangegaan met Swooth. Zij nemen al mijn hosting klanten over. Mijn site is al over en als ik mijn laadtijd met sites vergelijk die nog niet over zijn, dan is mijn site 3 keer zo snel.
Need I say more? Ik heb echt hele fijne pakketten met ze samengesteld. Check ze hier.
Ja, ik ben affiliatie, maar ik zou het je nooit aanraden als ik het niet echt heel goed vind.
Naast snelle websites, zijn ze ook gewoon via whatsapp of bellen bereikbaar en gaan ze heel ver in hun service. Zo stellen ze op afstand jouw mail helemaal voor je in.
Het snel laden van je website is dus heel belangrijk voor zoekmachines zoals Google. Dus ga hier iets aan doen.
Tip 2: Maak contact opnemen super makkelijk
Niets zo vervelend, wanneer je nog vragen hebt of je hebt misschien wel interesse en je hebt geen idee hoe je contact op kan nemen. De meeste mensen denken dan, laat maar zitten.
Ik adviseer daarom ook altijd op elkaar pagina onderaan iets van een contact mogelijkheid te plaatsen.
Heb je nou nog niet zulke hoge klantaantallen? Laat mensen je dan bellen. Want je moet het ijzer smeden als het heet is. De interesse kan namelijk best een beetje weggezakt zijn als jij de mail beantwoordt.
Wat kun je nog meer doen?
Je telefoonnummer bovenin de balk. Een whatsapp plugin installeren. Of maak gebruik van een chat functie. Dat voelt allemaal als snel en makkelijk bereikbaar.
Benoem ook regelmatig in je teksten, dat ze bij twijfel of vragen altijd even vrijblijvend kunnen bellen.
Hoe is dat bij jou? Moeten mensen zoeken naar jouw contactgegevens?
Tip 3: Maak je website mobiel geschikt
Ik vind het bijna gek dat ik het nog moet zeggen. Maar een website die niet goed werkt op mobiel kan echt niet meer. De meeste mensen bekijken je website namelijk via mobiel.
Helaas kom ik soms nog sites tegen die ik van links naar rechts moet scrollen of in moet zoemen om de tekst te kunnen lezen. De meeste websitebezoekers haken dan af.
En Google haakt ook af! Super belangrijk deze voor je vindbaarheid.
Dus heb je dat nog niet, doe er dan vandaag nog wat aan!
Vond je deze tips nou waardevol? Ik heb nog veel meer tips voor een gebruiksvriendelijke website. Die vind je in podcast #77 10 tips voor een gebruiksvriendelijke website, hieronder.
Twijfel je of jouw website goed genoeg is? Neem dan even contact op via yvonne@dreambrand.nl of 0642211918, dan plannen we een gratis sessie in om te kijken waar je staat en of ik je kan helpen.
Verder lezen? Check de best gelezen berichten
Wat is een goede menustructuur voor je website?
Wist je dat bijna 40% van de website bezoekers afhaakt als het menu op je website onduidelijk is? Het is super belangrijk om een goede navigatiestructuur op je website te hebben. Een menu dat direct in beeld is en dat de bezoeker meteen begrijpt. Als jouw bezoekers er...
Hoe maak je een goede salespage? + GRATIS: Salespage format
Wat is een goede tekstopbouw voor je salespage of website? Ik merk dat veel van mijn klanten het lastig vinden om hun website goed op te bouwen qua tekst. De ene klant wil veel teveel vertellen, sommigen gebruiken veel te veel bullets en anderen veel te uitgebreide...
Hoe krijg je steengoede reviews
Ik zie het zo vaak op websites. “Ze is zo lekker spontaan” of "hij wist precies wat ik wilde" is nietszeggend. Heel lief dat het wordt gezegd, maar geen reden voor een bezoeker van jouw website om jouw product of dienst te kopen. Hoe krijg je dan wel testimonials waar...