Zeg ik heel overtuigend…
Maar heel eerlijk, ik weet dat ik ze ook heb. Iedereen heeft blinde vlekken, die een ander gewoon veel beter ziet. Ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat ik nergens deze ‘fouten’ op mijn website maak.
Ik had afgelopen vrijdag een VIPdag met een klant. Dat is een dag waarin we in 1 dag je website gaan maken. De klant zorgt er dan voor dat alle content aanwezig is en dan kunnen we lekker gaan bouwen, zodat aan het eind een mooie website staat.
Het leuke is dan altijd dat je mijn marketing kennis ook de hele dag tot je beschikking hebt. Dat was ook exact wat mijn klant na afloop teruggaf. Deze dame had echt geen slechte teksten geschreven. Ik denk dat veel mensen al blij zijn als ze al zoiets neer kunnen zetten.
En toch zag ik dingen gebeuren waardoor ze echt klanten zou mislopen. Die welbekende blinde vlekken.
Ik heb even toestemming gevraagd, maar ik mag ze met je delen. Ik weet namelijk zeker dat een van deze blinde vlekken ook de jouwe is. En daarom is het zo waardevol voor jou.
Let’s dive in!
- De call to action staat al in de titel.
Ze wil graag een gratis download op haar website. Dat is natuurlijk heel slim, want daardoor leert jouw ideale klant je al een beetje kennen en op die manier kun je vertrouwen opbouwen. Alleen de titel die erbij stond nodige niet genoeg uit om dat e-book te downloaden. ‘Meld je aan voor de minste gids’. Een bezoeker wil altijd weten, wat levert het me op. Ik wil een reden hebben waarom ik die gids wil downloaden. De zin eronder was dan ook veel sterker. Ontdek de #1 oorzaak van je wedstrijdspanning en rijd in 6 stappen je beste wedstrijd ooit. En dan is de call to action of de knop die erbij komt: ja, ik wilde die gids of ja, ik meld me aan. Hoe is dit bij jou? Ik durf te wedden dat 50% van de lezers dit doet… - Je spreekt je klant niet aan op zijn of haar gevoel.
“Ja, maar dit is wel het verlangen van mijn klant.” Dat geloof ik wel, maar voelen ze dit ook echt? Ze had op haar website als titel staan: ‘Lachend en ontspannen de ring uitkomen’.
Ik probeer me dan altijd in die ideale klant te verplaatsen. En in dit geval ben ik geen ruiter, maar ik ben wel een zangeres, die ook moet presteren, alleen dan op een podium. Ik heb in het verleden ook veel zenuwen en spanningen gehad. Tuurlijk lijkt het me fijn om lachend en ontspannen het podium af te komen, maar dat is niet waar ik ècht iets bij voel. De zin die ze daaronder had staan ‘Rijden zoals thuis’, die voelde ik dan weer wel. ‘Zingen zoals thuis’. Hoe vaak ik niet gedacht heb: “Thuis zing ik altijd veel beter, ik wou dat ik zo zou zingen tijdens een optreden!” Ik kan me voorstellen dat een ruiter precies DAT ook kan denken. Dus rijden zoals thuis is echt een veel betere zin. Ik vind het zelfs een hele mooie pay-off. - Je bent te algemeen in je tekst
‘Herkenbaar?’ Of de variant die mijn klant had, ‘Is this you?’. Dat zegt helemaal niets. De vraag die ik dan altijd stel, wat is de gemene deler van jouw klanten. Wat is iets waar ze zich allemaal in herkennen? Dat moet de titel zijn. Je bent in de dagen voor je wedstrijd al zenuwachtig… Hierdoor denkt jouw klant, “Dit gaat over mij, deze coach snapt mij”. Daaronder kan je dan nog meer herkenbare bullets delen, die iets minder op iedereen van toepassing zijn. Maar als jij een goede specifieke ideale klant hebt, zouden ze eigenlijk allemaal moeten kloppen. - Je verkoopt het product in plaats van het resultaat.
En deze kennen we allemaal, maar is zo lastig voor onszelf te zien. De titel op haar salespage was letterlijk de naam van haar aanbod. ‘In it to win it’ Terwijl daaronder weer de tekst stond die veel beter aansluit bij de gedachten en gevoelens van haar ideale klant. Rijd op wedstrijd net zo goed als thuis. Zonder zenuwen en zonder wedstrijdspanning. Het programma is de oplossing. - Je praat teveel in vaktaal of grappige metaforen.
Jouw ideale klant moet iets voelen. Je hebt last van het ambitieuze ruiter syndroom, klinkt leuk. Maar wie ligt er ’s nachts wakker met de gedachte… ik heb zo’n last van het ambitieuze ruiter syndroom?’ Niemand toch? Nee, ook daar moet staan. Ook weer de zin eronder was beter. Je hebt een stemmetje in je hoofd dat je bij elke stap dwars zit… Dat stemmetje kennen we allemaal. Dat ons de hele tijd zit te bekritiseren… Dat moet je dus letterlijk benoemen en als jij dan zegt, ik noem dat ook weleens het ambitieuze ruiter syndroom, dan snapt iedereen hem. Maar gebruikt dat niet om jouw klant aan te spreken.
Check nu eens bij jezelf… welke van deze 5 gaat er bij jou ook mis? Heel benieuwd! Deel het me me via Instagram en ik deel met jou hoe ik het op zou lossen. En als jij zegt dat er helemaal niets misgaat bij jou, dan mag je het me ook laten weten. Ik zie echt altijd iets… 😉
Verder lezen? Check de best gelezen berichten
Wat is een goede menustructuur voor je website?
Wist je dat bijna 40% van de website bezoekers afhaakt als het menu op je website onduidelijk is? Het is super belangrijk om een goede navigatiestructuur op je website te hebben. Een menu dat direct in beeld is en dat de bezoeker meteen begrijpt. Als jouw bezoekers er...
Hoe maak je een goede salespage? + GRATIS: Salespage format
Wat is een goede tekstopbouw voor je salespage of website? Ik merk dat veel van mijn klanten het lastig vinden om hun website goed op te bouwen qua tekst. De ene klant wil veel teveel vertellen, sommigen gebruiken veel te veel bullets en anderen veel te uitgebreide...
Hoe krijg je steengoede reviews
Ik zie het zo vaak op websites. “Ze is zo lekker spontaan” of "hij wist precies wat ik wilde" is nietszeggend. Heel lief dat het wordt gezegd, maar geen reden voor een bezoeker van jouw website om jouw product of dienst te kopen. Hoe krijg je dan wel testimonials waar...