Ik krijg zo vaak te horen van klanten dat ze niet teveel foto’s van hun zelf op de website willen. Voor veel mensen is het nog een drempel. Foto’s van zichzelf plaatsen op hun website. Want hé, het gaat toch niet om hen? “Ik ben toch niet belangrijk? Het gaat vooral om waar ik de klant mee kan helpen!” wordt er dan gezegd.

Natuurlijk gaat het om de klant en om het probleem of verlangen, maar jouw potentiele klant wil jou leren kennen. Hij of zij wil weten met wie ze te maken krijgen. Met alle respect, maar wat jij kunt kunnen er ongetwijfeld meer. Hoeveel designers zijn er wel niet. En coaches schieten de laatste tijd als paddestoelen uit de grond. Dus MOET je je onderscheiden! En waarmee onderscheid je je nou beter dan met wie je bent! Als je teksten schrijft vanuit jezelf, in jouw eigen taal met echte foto’s of zelfs video’s op je site, dan krijgt de bezoeker het gevoel dat hij jou echt een beetje leert kennen. Het wordt persoonlijk. Op die simpele manier maak je al contact met jouw potentiele klant.

Ga eens bij jezelf na. Als je op een website komt waar alleen maar foto’s van gebouwen op staan en nergens een vriendelijk of vrolijk gezicht dat je aankijkt. Dat voelt toch veel afstandelijker? Je hebt geen idee met wie je te maken hebt. Soms zie je zelfs niet eens op de site hoeveel mensen er werken. Het voelt dan alsof het bedrijf verder van je afstaat.

Als je op een website komt waar de ondernemer al gelijk zichtbaar is, met een quote die gaat over jouw probleem of verlangen, dan voel je je persoonlijk aangesproken. Of wanneer een bedrijf het team op de website heeft staan, heb je het gevoel dat je ze al een beetje kent. Dat maakt het laagdrempeliger om contact op te nemen. En als de mensen in hun eigen setting op de foto staan, dan heb je echt het gevoel dat je al een kijkje in de keuken krijgt op de website. Dat schept vertrouwen en is herkenbaar wanneer ze bij je op afspraak komen. Dus wees vooral niet bang om foto’s van jezelf te plaatsen!

Wat voor soort foto’s plaats je dan?

1. Zorg ervoor dat het jou en jouw business goed reflecteert.
Dus absoluut geen vakantiekiekjes (behalve als je vakanties verkoopt ). Ga voor professionele foto’s. Plan gewoon eens een fotoshoot in met een fotograaf die gespecialeerd is in lifestyle fotografie. Werk je veel achter je computer, zorg dan dat er foto’s van jou achter je computer tussen zitten. Heb jij juist veel afspraken 1 op 1, zorg dan dat je ook dat soort foto’s er tussen hebt staan. Werk je juist met groepen? Laat jezelf fotograferen in actie met de groep.

2. Ga naar de plek die past bij je bedrijf.
Werk je in de natuur, dan zoek je uiteraard de natuur op. Ben je spreker? Zorg dan dat je een fotograaf bij een event hebt. Kortom gewoon logische plekken die echt passen bij jou. Een goede fotograaf krijgt altijd mooie plaatsjes op voor jou de meeste gewone plekken.

3. Wees jezelf met jouw eigen, unieke uitstraling.
Kies vooral kleding die bij je past. Ga niet ineens andere kleding aandoen of een dikke laag make-up opsmeren. Als mensen je in het echt ontmoeten ben je ineens een heel ander persoon. Dan klopt het beeld van de website totaal niet met de realiteit. Let er ook op dat je geen drukke prints aan hebt. Die kunnen op de foto heel rommelig overkomen. Probeer wel voor kleur te kiezen. Kleur komt veel beter uit dan zwart. Natuurlijk moet je geen kleuren dragen die je normaal niet draagt, maar donkerblauw of donkergrijs zijn net wat beter dan zwart. Omdat zwart zo donker is, kan het helemaal dichtslaan en lijkt het of je 1 donkere vlek bent.

4. Styling elementen toevoegen.
Je hoeft niet zelf op alle foto’s te staan. Je kunt ook styling fotograferen wat heel herkenbaar voor jou is. Bijvoorbeeld die cognac leren tas, waar je altijd mee naar je klanten gaat. Of juist je rode lippenstift omdat je die altijd draagt. Het sfeervolle notitieboekje wat jij altijd gebruikt om al je aantekeningen in op te schrijven. Ik ken zelfs iemand die een bepaalde plant regelmatig laat terugkomen in haar foto’s. Als ik nu zo’n plant zie, denk ik aan haar.

5. Zorg voor diversiteit.
Ga tijdens je fotoshoot naar verschillende plekken. Wissel met outfits. Kies voor verschillende aanzichten, veraf en dichtbij. Alleen en met klanten. Foto’s van jou, maar ook van producten die typisch jou zijn.

6. Hou wel eenheid.
Diversiteit in de foto’s is belangrijk, maar zorg wel voor eenheid in de stijl van fotografie. Niet de ene foto in een donker, bruin cafe en de andere foto in een licht, industrieel pand. Kijk naar locaties met dezelfde soort sfeer. Kies je voor lichte fotografie met veel scherpte diepte, of juist donkere fotografie waarbij de totale omgeving scherp is? Voer dit dan consistent door in alle beelden. Geef het in ieder geval duidelijk aan bij de fotograaf.

Dit zijn wat mij betreft de belangrijkste tips. Maar met een goede fotograaf hoef jij zelf niet eens aan alles te denken.

Ik maak altijd foto’s met Lesley Lagewaard. Ik ben echt fan van hem (en niet alleen omdat hij mijn partner is). Vooral omdat hij heel goed is in lifestyle fotografie. Ik hou van lifestyle fotografie. Hij zet de ondernemer in de natuurlijk setting. Je krijgt daardoor een super goed beeld van wie hij of zij is en wat hij of zij doet. En met hem hoef ik over de meeste punten hierboven niet eens na te denken.

Ter inspiratie heb ik het bord ‘Business Photography’ gemaakt op mijn Pinterest. Daar staan een aantal foto’s van Lesley in en daarnaast nog super veel andere voorbeelden. Kijk er eens in ter inspiratie. Nog een kleine tip, als je gaat fotograferen is zo’n pinterest bord heel handig voor je fotograaf om te laten zien wat jij mooi vindt. Dus maak er vooral zelf ook even een.

Succes!