Dit was wat Carolijn Roelofs (coach) onlangs tegen mij zei.  Potentiele klanten worden direct naar de juiste plek toe geleid. En herkennen zichzelf helemaal in haar verhaal. Dit is echt een goed voorbeeld van een website die het werk voor je doet.

Ik krijg zo vaak terug van klanten dat ze sinds de nieuwe website niet echt meer hoeven te verkopen. De klant heeft zich al helemaal verdiept en heeft zijn of haar keuze al gemaakt. Dat betekent dat klanten soms direct al ja zeggen of dat er alleen even een contact momentje nodig is om het gevoel van ‘Ja, ik wil dit!’ te bevestigen. Dat is wat een website voor je moet doen! Vind ik!

Zo hoor ik ondernemers ook regelmatig zeggen dat die website nog niet klaar is, maar dat hij ook niet echt nodig is, want de klanten stromen toch al binnen. Think again… Een website zorgt niet alleen voor klanten. Hij zorgt er ook voor dat geïnteresseerden alle info al van je weten. En ze dus alleen nog maar ja of nee hoeven te zeggen. Dat betekent dat jij niet steeds aan iedere potentiële klant hetzelfde verhaal hoeft te vertellen. En dat scheelt tijd, tijd die jij weer lekker aan extra klant kan besteden.

Ik zei het al.. Dat is wat een goede website voor je kan doen.

Maar een goede website heeft wel een paar elementen nodig om ervoor te zorgen dat hij bovenstaande voor je kan doen. Die elementen ga ik in dit blog met je bespreken.

 

In dit blog:

  • Deel ik wat de 5 elementen zijn die niet mogen ontbreken op je website
  • Ik geef je tips hoe je deze goed kunt integreren in je website

1. Zorg voor een duidelijke focus!

Wat wil je bereiken met je website? Wat is je doel? En tegen wie praat je? Wie is je doelgroep? Wees super specifiek! En houd die focus in je achterhoofd bij het maken van je website.

Heb jij al een duidelijke focus op je website?

2. Zorg voor een authentieke branding

Het derde onmisbare element voor een krachtige website die verkoopt is visuele branding! Dit is een onderdeel dat echt mega onderschat wordt.

Mensen doen zaken met mensen. Ze moeten een klik met je voelen. Vooral als je jezelf inzet als pesonal brand, is het belangrijk dat je jouw persoonlijkheid terug laat komen in jouw branding. Ik zie vaak dat mensen een branding kiezen omdat het ‘in’ is. Maar passen die kleuren echt bij jou? Je ziet nu veel aarde tinten. Daar is niets mis mee, begrijp me niet verkeerd. Maar kijk goed naar jezelf. Wat past bij jou? Durf onderscheidend te zijn, dan val je juist op.

Hoe weet je nou welke kleuren bij jou passen? Kijk bijvoorbeeld naar de kleuren die je vaak draagt. De kleuren die je in je huis gebruikt of in je kantoor. Als mensen de kleuren van jouw website ook zien op jouw kantoor, dan klopt het plaatje.

Datzelfde geldt voor lettertypes. ik zeg altijd, lettertypes hebben een personality. Bijvoorbeeld speels of stoer of juist zakelijk. Kijk goed of die personality ook bij jou past.

Maar ook de manier van plaatsing van alle content. Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor veel speelsheid en a-symmetrie. Dat geeft mijn creatieve karakter al heel goed weer.

Door kleuren, stijlen en lettertypes op je website te gebruiken die bij jou en je business passen, voelen mensen direct al of ze een klik met je hebben.

Dus onderschat het niet. Show you (businesses) personality! Heb jij al een duidelijke branding? Welke kleuren gebruik jij bijvoorbeeld en waarom?

3. Zorg voor sterke en kwalitatief goede foto’s

Sterke & kwalitatief goed foto’s zijn echt een onmisbaar element voor een krachtige website. Een website die zorgt voor klanten. Maar hoe krijg je nou sterke en kwalitatief goede foto’s?

1. Gebruik liever geen foto’s van je mobiel, tenzij ze niet van professioneel te onderscheiden zijn…
2. Gebruik alleen stockphotos die echt bij jou en je brand passen. Waarvan je zou kunnen denken dat ze echt voor jou gemaakt zijn.
3. Plan een branding shoot bij een fotograaf. Let hierbij wel op of de stijl van de fotograaf ook bij jouw business past.

4. Zorg voor scherpe en aansprekende teksten

Het vierde element voor een super sterke website die zorgt voor klanten is natuurlijk je tekst. Ik doe dit element eigenlijk tekort dat ik hem pas als vierde noem. Want je kan nog zo’n mooie branded website hebben met prachtige foto’s, maar als de tekst niet goed is, dan heb je er geen zak aan. Dan voelt jouw klant zich gewoon niet aangesproken. Zorg daarom ook echt voor een rete goede tekst die je potentiele klant raakt.

Hoe krijg je nou goede teksten? Ik heb hier ooit een hele mooie oefening voor gedeeld. Een brief schrijven naar je idelale klant. En dan zonder marketing regeltjes, gewoon recht vanuit je hart. Je schrijft in die brief waarom jij jouw klant zo graag wilt helpen, waarom jij het jouw klant gunt. Ik deel deze oefening in Dream Brand Podcast 2. Zoek die even op voor als je het precies wilt weten. Ik heb deze oefening ook een keer met een online training gedaan en daar kwamen de beste one liners voor de headers van de homepage uit. Dus ga hem zeker even doen.

Ik ben van mening dat iedereen teksten kan schrijven, juist omdat je dan echt in je eigen woorden schrijft. Woorden die je ook gebruikt als je jouw klant ontmoet. Schrijf ze vooral zelf als je nog weinig budget hebt. Maar als je toch onzeker bent en er budget voor hebt dan kan je altijd een goede tekstschrijver inschakelen om je teksten te laten finetunen of helemaal te schrijven. Ja, een goede tekstschrijver kan soms in jouw woorden net even wat sterkere teksten verzinnen. Maar dat hangt helemaal af van wat jij fijn vindt. 

 

5. Zorg voor een strategische opbouw

Dit vijfde element is echt het laatste puzzelstukje. Als je dit helemaal goed hebt, dan kan het niets anders dan dat mensen klant worden via je website.

Zorg voor een strategische opbouw van je website. Hoe doe je dat nou op je homepage bijvoorbeeld?

Verplaats je in je klant. Hoe voelt hij of zij zich als ze voor het eerst op je website komen? Dat is vaak het probleem of verlangen van jouw potentiele klant. Door dat direct te benoemen voele ze zich direct begrepen en heb je meteen de aandacht.

Vervolgens willen ze weten hoe je hen kan helpen, deel dan de oplossing van het probleem, jouw aanbod.

Als de oplossing aanspreekt zullen ze willen weten waarom ze nou juist bij jou moeten zijn? Wat maakt jou de expert?

Jij kan wel zeggen dat je de expert bent, maar dat voelt een beetje als: “wij van WC eend adviseren WC eend” (wie kent die reclame nog?) Dus dan moet je zorgen voor ‘bewijs’. Dat kunnen bijvoorbeeld reviews zijn, maar ook een gratis download of blogs.

En als laatste een contact mogelijkheid. Je wilt natuurlijk niet dat ze onderaan de pagina helemaal in de ‘Ja ik wil’ mood zijn en dat ze dan moeten zoeken naar hoe ze contact met je op kunnen nemen.

Dit is dé volgorde voor een super sterke website die zorgt voor klanten.

Dit was ook gelijk het vijfde en laatste element dat onmisbaar is voor een sterke website. Heb jij alle 5 de elementen op jouw website? En levert jouw website ook zo makkelijk klanten op? Heel benieuwd naar! Heb jij een van deze elementen nog niet juist, dan zou ik zeggen… ga hiermeer aan de slag en je zult zien dat je echt veel meer uit je website kunt halen dan je nu doet. Laat je me weten of je hier iets aan gehad hebt? Succes!