Ik zie veel startende ondernemers maar niet beginnen aan hun website omdat het echt een mega big deal voor ze is. Ik snap dat… want waar begin je? Hoe begin je? Wat zet je erop? Wat MOET er op? Of wat juist niet? Zo zijn er nog meer vragen die door je hoofd spoken en die jou ervan weerhouden om te starten. Maar zonder website wordt je tegenwoordig als minder professioneel gezien. Mensen verwachten echt dat je te vinden bent op het web. Hier is onderzoek naar gedaan. Begrijp me niet verkeerd, ik wil niemand afvallen die zijn of haar business alleen via Instagram runt. Maar ik wil alleen dat je weet dat er dus mensen af kunnen haken als jij geen website hebt.

Ben jij zo iemand die het maken van een website steeds maar uitstelt? Dan is dit blog voor jou! Ook als je al een website hebt en hem nodig moet aanpassen, maar dat steeds weer op de lange baan schuift.

Want als je het spannend vindt, dan moet je het kleiner maken. Je moet het maken van je website opknippen in kleine stukjes. Dan maak je het behapbaar voor jezelf.

In dit blog ga ik je helpen te starten met die ‘lastige’ website door je 5 vragen te stellen die jou inzicht geven in wat voor een website het moet worden. Deze antwoorden zijn de basis van jouw website en als je die steeds in je achterhoofd houdt, dan zul je zien dat ook jij een begrijpelijke website kan maken met inhoud die zorgt voor verkopen. Als jij eerst zou starten met het maken van de homepage en daarna een vervolgpagina, dan wordt het misschien een niet samenhangend geheel. De antwoorden van deze 5 vragen vormen de basis van jouw website en zorgen ervoor dat alle puzzelstukjes op zijn plek vallen. 

In dit blog:

  • Leer je hoe je start met het maken van je website
  • Wat absoluut niet mag ontbreken op jouw website
  • Hoe je ervoor zorgt dat jouw website een samenhangend geheel wordt

Luister de podcast of lees eronder verder.

    Let’s go!

    Vraag 1: Voor wie is de website?

    Met andere woorden, wie is je ideale klant? En wees zo specifiek mogelijk! Want hoe specifieker jij bent, hoe beter je iemand aanspreekt. Ik geef altijd het voorbeeld:

    Ik ben net moeder geworden en wil wat kilootjes kwijt. Ik ga op zoek naar een personal trainer. Ik vind iemand die zicht richt op jonge moeders en ik vind iemand die heel algemeen is. Voor wie kies ik denk jij? De personal trainer voor jonge moeders. Daar voel ik me direct door aangesproken, ik heb het idee dat die persoon snapt in welke fase ik nu zit en wat ik nu nodig heb. 

    Dus zorg ervoor dat je jouw ideale klant goed in kaart hebt en weet ook wat het probleem van hem of haar is? Of wat voor verlangen, want soms is het alleen een verlangen. Dit probleem of verlangen zal door die hele website heen naar voren komen, dus super belangrijk! Sommige mensen vinden het lastig het probleem te benoemen, omdat ze bang zijn dat ze hun potentiële klant een vervelend gevoel geven, maar juist door het te benoemen voelt hij of zij dat jij hem of haar echt begrijpt. Dat je weet hoe hij of zij zich voelt. Dus ze voelen zich juist heel goed aangesproken. Echt doen!!

    Vraag 2: Wat is het belangrijkste doel van de website?

    Wil je vooral gaan informeren in de vorm van een blog? Is je verdienmodel bijvoorbeeld is je doel dat je andere wil laten betalen om een blog te kunnen plaatsen. Dan wil je direct op de homepeg blogs plaatsen. Wil je een echte webshop starten. Dus met heel veel producten en is dus je doel vooral verkopen. Dan wil je op de homepage direct al producten laten zien. Wil je zelf je diensten aanbieden? Dat lijkt mij het meest waarschijnlijk. Ben je bijvoorbeeld coach, dan moet je misschien heel erg op het probleem inzoomen op de homepage en pas op de aanbodpagina het aanbod toelichten. Dat is waarom je moet weten wat het belangrijkste doel is van je website. 

    Je kan natuurlijk ook wat subdoelen hebben he? Ik heb bijvoorbeeld ook als subdoel waarde leveren, e-mail adressen verzamelen maar mijn hoofddoel is verkopen. Dus die subdoelen kun je best opschrijven, maar bepaal dan wel 1 hoofddoel. 

    Vraag 3: Wat is de belangrijkste Call to Action? 

    Een call to action is de actie die jij wil dat de bezoeker neemt op jouw website. Niet te verwarren dus met het doel. Want jouw hoofddoel kan misschien wel verkopen zijn. Dat is natuurlijk wel uiteindelijk het doel. Maar de meeste mensen kopen niet gelijk. Daar is wel wat meer voor nodig, dan het alleen aanbieden op je website. Dus je moet jezelf afvragen hoe je het makkelijkst verkoopt. Als jij bijvoorbeeld heel makkelijk verkoopt via een kennismakingsgesprek, dan moet de call to action dus een uitnodiging zijn voor het kennismakingsgesprek. Of als jij juist mensen je funnel in wil, omdat je in die funnel nog meer waarde levert, waardoor mensen sneller over gaan tot kopen, dan moet de nadruk op het inschrijven voor je gratis download liggen. Als je al wat langer meedraait is het makkelijker om dit te bepalen. Maar als je net start, dan moet je iets proberen en kan je natuurlijk ook beginnen met een kennismakingsgesprek of je kunt het beter een gratis sparringsessie. Dat voelt waardevoller.

    Ik geef zelf bijvoorbeeld ook digitale rondleidingen. Dat zijn echt informatieve gesprekken, want ik wil echt alleen mensen iets verkopen die er ook echt blij mee zijn. Dus ik geef een eerlijk advies, ook als ik denk dat het niets voor je is.   

    Vraag 4: Welke pagina’s heb je nodig?

    En denk dan alvast na over een overzichtelijke navigatie. De meest gebruikte pagina zijn natuurlijk een homepagina, die moet je echt zien als de cover van een krant of magazine, hier staan de highlights al op met doorverwijzingen naar de pagina’s. Een aanbod pagina, een over jou pagina en contact. Deze heb je echt nodig voor de start. Maar tegenwoordig willen we ook heel graag reviews zien, dus dat kan een aparte pagina worden. Reviews kunnen eventueel ook tussen de teksten gezet worden op de andere pagina’s. En je kan ook gaan bloggen of podcasten om traffic naar je site te krijgen, dus dat zouden ook nog goede pagina’s kunnen zijn. Maar niet noodzakelijk voor livegang ouzo. Dat kan later nog. Wel kun je ze alvast opschrijven, zodat je er in je achterhoofd alvast rekening mee kan houden bij het kiezen van een design. Dit is echt voor dienstverleners zoals ik. Maar heb je een webshop, dan heb je misschien andere pagina’s nodig. Kijk dan even bij concullega’s ter inspiratie, maar ook zeker bij wat grotere partijen hoe zij de navigatie ingericht hebben. Zodat je alvast rekening houdt met groei. 

    Doe niet teveel pagina’s want dan wordt het een te grote website wordt een doolhof en daar kan jouw klant alleen maar in verdwalen. Soms denk je dat je al die pagina’s nodig hebt, maar hoe meer keuze je iemand geeft, hoe lastiger het voor diegene wordt om te kiezen. En dan haakt hij of zij ook weer af. 

    Vraag 5: Hoe ga je jouw website promoten?

    Welke marketing ga je inzetten? Ga je bijvoorbeeld net zoals ik je richten op social media marketing en e-mailmarketing met een gratis download? Dan moet je daar bijvoorbeeld een losse pagina voor maken. Die komt niet in je menu, maar is wel handig om te hebben. En het is dan ook handig om te gaan bloggen, want daarmee genereer je traffic naar je site en kun je weer verwijzen naar je gratis download. Ook wil je de opt-in vaker terug laten komen op de pagina’s. Maar wil jij veel gaan doen met vindbaarheid in Google, dan moet je daar ook al rekening mee houden tijdens het bouwen van de pagina’s. Ook blogs zijn goed voor de vindbaarheid. Maar misschien wil je wat extra maatregelen nemen, zoals een plugin waar je zoekwoorden in kan verwerken. Allemaal fijne dingen om van tevoren uitgedacht te hebben. Maar wil je gaan podcasten en wil je dat vooral inzetten als marketing middel, dan moet je podcast breed uitgemeten worden op de website. 

    Dit zijn dus de 5 belangrijkste vragen om inzichtelijk te krijgen hoe jouw website er ongeveer uit moet komen te zien. Bij ieder pagina die je maakt houd je deze vragen steeds in je achterhoofd. Dan wordt de hele website een geheel en een kloppend verhaal. 

    Dit is dus echt een heel mooi startpunt voor je website. En misschien heb je al een website, maar als je deze vragen voor jezelf beantwoord, zie je wat je kan verbeteren. Want misschien mis jij wel een duidelijke call to action of heb je het totale doel helemaal niet scherp. 

    Heb je nou vragen naar aanleiding van dit blog, stuur me gerust een mailtje op yvonne@dreambrand.nl. Ik ben altijd bereid om je verder te helpen! 

    Dit is trouwens ook een onderdeel wat uitgebreid aan bod komt in de online workshop die ik aan het organiseren ben. Mocht je interesse hebben en vrijblijvend al info willen ontvangen, schrijf je dan in op de interesselijst van de workshop: ‘Een website met converterende inhoud’ via deze pagina.