Ik heb mijn bedrijf sinds 2009 en heb inmiddels heel veel mensen zien starten met hun website. Ik heb veel mensen zien slagen, maar ook veel mensen enorm zien struggelen.
En natuurlijk is de een er gewoon beter in dan de ander, maar er zijn ook echt cruciale dingen die iedereen kan doen om zijn of haar website snel online te krijgen, om er ook echt een succes van te maken.
Ik ben eens gaan kijken naar wat nou precies maakt dat sommige mensen in no time online zijn en echt een website hebben die voor ze werkt en klanten oplevert en de ander niet.
Stel dat ik nu een nieuwe business zou hebben en ik zou vandaag met een volledig nieuwe website starten, dan is dit wat ik zou doen.
Luister de podcast, lees je liever, lees daaronder verder.
1. Ik zou niet bezuinigen op mijn hosting
Mensen onderschatting echt hoe belangrijk goede hosting is. Hosting is eigenlijk net als met je mobiele telefoon. Je wil toch goed bereikbaar zijn? Je wil toch geen slechte haperende verbinding? Zo werkt het ook met je website.
Er wordt veel reclame gemaakt door bepaalde hostingpartijen, met fantastische aanbiedingen. Maar goedkoop is in dit geval echt doorkoop. Die partijenen proppen hun servers zo vol met websites dat jouw site inzettend traag wordt en Google rekent je daar keihard op af… weg vindbaarheid.
En als je mail een keer niet werkt, krijg je klantenservice via een ticketsysteem, waar je vervolgens 3 dagen op antwoord kunt wachten. Ben je 3 dagen niet bereikbaar. Dat wil je niet.
Wat je wel wil? Hosting zoals Heijsen die aanbiedt. Super servicegericht, goed bereikbaar en super sneller servers. Hier durf ik mijn klanten met een gerust hart naar toe te sturen!
2. Ik zou eerst het doel en de ideale klant bepalen
Hoe vaak ik niet gezien heb dat mensen hun ideale klant nog niet helder genoeg hebben als ze aan hun website starten. En het vervelende is, als jij niet weet tegen wie je praat, gaat niemand zich aangesproken voelen en zullen ze dus weer weggaan van je site, terwijl je ze misschien best had kunnen helpen.
Mensen blijven vaak te breed met hun ideale klant. Omdat ze bang zijn dat ze dan mensen uitsluiten. Ik snap de denkwijze, ze denken hoe groter de vijver met vissen is, hoe meer mensen er kunnen happen, maar hier maak je echt een denkfout. Want die mensen voelen zich niet door algemene zinnen aangesproken.
Je moet ze echt aanspreken op hun gevoel en gedachtes en als je dat te algemeen houd, dan herkennen ze zichzelf daar niet in.
Ik geef altijd als voorbeeld, de voedingscoach. In de basis kan die persoon iedereen helpen. Want de methode is op iedereen toe te passen. Maar als je bijvoorbeeld een twintiger hebt die net wat te veel biertjes gedronken in haar studenten tijd en die kilo’s eraf wil of je hebt iemand die 55 is, waarbij ineens de methode die ze altijd hanteerde om af te vallen niet meer werkt omdat haar stofwisseling langzamer is gaan werken nu ze ouder is.
Dat zijn 2 totaal verschillende mensen die zich totaal niet in elkaars situatie kunnen herkennen. Heb je het de Nene keer over die teveel gedronken biertjes, dan haken de ouder dames daarop af. En heb je het over die trage stofwisseling, dan tunen die twintigers uit, dat is nog zo’n ver van hun bed show.
Dus voor je marketing is het echt belangrijk dat je durft te kiezen.
Dat wil niet zeggen dat je niet iedereen kan helpen als er andere personen op je pad komen, maar je kunt ze alleen niet allemaal tegelijk aanspreken in je marketing. En weet dat als je kiest, niets in beton gegoten is. Je kan altijd weer bijschaven of veranderen.
Wat mij altijd helpt is om tegen een echt persoon te praten. Een klant waarvan ik er nog wel duizend wil of iemand die ik graag als klant wil. Er zijn meer mensen die zich met die persoon kunnen identificeren en die zullen zich ook aangesproken voelen. In mijn gratis masterclass leer ik je precies hoe jij je ideale klant concreet maakt en echt aanspreekt.
3. Ik zou gaan voor een 1.0 versie & een 2.0 versie
Wie heeft er weleens iets gekocht van een coming soon page? Niemand toch? Die coming soon page is echt overrated. Ik zie vaak dat nieuwe klanten dan wel zo snel mogelijk hun website op coming soon willen hebben, want straks zien websitebezoekers een half afgemaakte website.
Ik denk echt dat iemand eerder zal kopen van een website die half af is dan van een website die op coming soon staat, want daar is tenminste iets van informatie over jou te vinden.
Maar ik snap dat dat ook niet helemaal goed voelt. Daarom zou ik gaan voor een 1.0 versie en een 2.0 versie. De 1.0 versie is een beknopte versie van 4 pagina’s die je eerst maakt en je dan online zet. Vervolgens ga je ondertussen naar die 2.0 versie toewerken. Wil je hier nou meer over weten, doe dan mee aan mijn gratis masterclass, daarin vertel ik je uitgebreider hoe je dit aan kan pakken.
4. Ik zou starten niet helemaal van scratch gaan bouwen
Dit klinkt een beetje als wij van wc-eend adviseren wc-eend, omdat ik natuurlijk templates aanbied. Maar ik heb dit product niet voor niets bedacht, ik sta er ook echt heel erg achter. En of je nu voor mij kiest of voor een ander template…
Je bent geen webdesigner en dat hoef je ook echt niet te zijn. Jij bent je business niet gestart om vervolgens maanden te gaan uitzoeken hoe je een website maakt, die dan vervolgens niet meer dan een mooi visitekaartjes is en geen klanten oplevert.
Jij bent je business gestart omdat je een talent hebt of een passie iets waarmee jij mensen echt kan helpen. Dat is wat je ook vooral wil doen! Ja, toch?
Zorg er dan voor dat je snel een website online hebt en ga lekker focussen op het helpen van je klanten.
Een slimme ondernemer maakt slimme keuzes en bekijkt goed wat ze wel zelf doet en wat niet.
Als je start met een website template, die je helemaal kunt customizen naar jouw kleuren, lettertypes foto’s en teksten, dan start je dus al met een basis, dat scheelt je hoop uitzoektijd. En die basis is natuurlijk marketing technisch al helemaal goed opgebouwd, dus je weet ook dat hij dan zo gemaakt is dat hij klanten op gaat leveren. Goed idee toch? Check mijn templates hier.
5. Ik zou meteen gaan bloggen
Oké, deze hoort wel pas bij de 2.0 versie van je website. Maar ik zou wel snel beginnen met bloggen over onderwerpen waar jouw klant opzoekt. Omdat bloggen de holy grail is als het gaat om vindbaarheid. Als jij blogt over onderwerpen waar je klant opzoekt wordt je sneller gevonden.
Ik heb bijvoorbeeld een blog geschreven over hoe je een salespage maakt. Als je nu zoeke top het woord salespage, sta ik op plek 2, 3 of 4. Het wisselt nog weleens, maar ik sta op de eerste pagina. En ik heb hier helemaal niets voor betaald.
Toen ik dit blog schreef waren er nog niet zoveel mensen die daarover schreven en mensen vonden mijn blog. Blijkbaar bleven ze ook wat langer op die pagina, omdat het interessant is. Dat ziet Google en daarom beveelt Google deze pagina ook aan anderen aan die op salespage zoeken. Zo makkelijk kan het zijn.
Dit zijn de 5 dingen die echt maken dat je snel en smooth kunt starten met je website. Dus als jij nu gaat starten, dan weet je wat je te doen staat. En meld je dan ook even aan voor mijn gratis masterclass: ‘Hoe maak je zelf een website?’. Daar maak je echt een vliegende start.
Als jij al even bezig bent, maar jouw website nog steeds niet online hebt, dan weet je ook wat je te doen staat.
Als je even wilt sparren met mij, omdat je denkt dat ik je zou kunnen helpen op wat voor manier dan ook, stuur dan een mailtje naar hello@dreambrand.nl.
Liefs!
Verder lezen? Check de best gelezen berichten
Wat is een goede menustructuur voor je website?
Wist je dat bijna 40% van de website bezoekers afhaakt als het menu op je website onduidelijk is? Het is super belangrijk om een goede navigatiestructuur op je website te hebben. Een menu dat direct in beeld is en dat de bezoeker meteen begrijpt. Als jouw bezoekers er...
Hoe maak je een goede salespage? + GRATIS: Salespage format
Wat is een goede tekstopbouw voor je salespage of website? Ik merk dat veel van mijn klanten het lastig vinden om hun website goed op te bouwen qua tekst. De ene klant wil veel teveel vertellen, sommigen gebruiken veel te veel bullets en anderen veel te uitgebreide...
Hoe krijg je steengoede reviews
Ik zie het zo vaak op websites. “Ze is zo lekker spontaan” of "hij wist precies wat ik wilde" is nietszeggend. Heel lief dat het wordt gezegd, maar geen reden voor een bezoeker van jouw website om jouw product of dienst te kopen. Hoe krijg je dan wel testimonials waar...